Burgemeester Wienen: “40 % sociaal in de regio”

13 november 2006

Burgemeester Wienen: “40 % sociaal in de regio”

In een gesprek met SP-raadslid Rademaker heeft burgemeester Wienen van Katwijk zich uitgesproken voor meer sociale woningbouw in de regio. “Zoals het er nu naar uit ziet, willen we na 2010 40% sociale woningen bouwen.”

Momenteel werkt de regio Holland Rijnland, onder andere bestaande uit de gemeenten Leiden, Katwijk, Hillegom en Teylingen, aan een regionale Woonvisie. Zo’n woonvisie moet de nieuwbouwplannen voor de regio vastleggen. De SP maakt zich al jaren sterk dat van alle nieuwe woningen in de regio, er 33% betaalbaar zijn.

Burgemeester Wienen: “Leiden en Katwijk willen dat de andere gemeenten minstens 33% sociale woningen bouwen. Tot 2010 halen ze dat waarschijnlijk niet en de plannen tot die tijd zitten al redelijk vast. Wel zit er muziek in de periode ná 2010. Dan willen we naar 40 % sociaal, waarvan 30 % huur en 10 % koop.”

In de Regionale Woonvisie zouden deze afspraken opgesteld moeten worden. Het formele besluit over deze woonvisie komt nadat de nieuwe woningbouwgegevens ‘WoON2006’ bekend worden. Dit betekent dat de Regionale Woonvisie in het voorjaar 2007 vastgelegd wordt.

Meer info: Louk Rademaker, 06-25563389, lrademaker@tomaatnet.nl