Klachten over Woonzicht.nl aangeboden

13 november 2006

Klachten over Woonzicht.nl aangeboden

Vandaag heeft raadslid Louk Rademaker (SP) het klachtenrapport over Woonzicht.nl aangeboden aan burgemeesteer Jos Wienen van Katwijk. Wienen, die verantwoordelijk is voor het regionale woningbeleid, was blij met het rapport: “de huidige startersproblematiek is niet aanvaardbaar.”
Louk Rademaker (SP) en Burgemeester Jos Wienen (Katwijk)

Begin oktober presenteerde de SP een klachtenrapport over de nieuwe woonwachtlijst Woonzicht.nl. De gemiddelde wachttijd was na invoering van Woonzicht bijna verdubbeld tot 8 jaar. Burgemeester Wienen reageerde vanmiddag op de voorstellen van de SP: “De problemen voor starters zijn nu onaanvaardbaar. We kunnen niet wachten tot de grote evaluatie als het systeem een jaar is ingevoerd. Voor die tijd moeten we al wat doen voor starters. Ik voel wel wat voor een starterslabel voor een deel van alle woningen.”

Wienen was blij met het rapport: “Nu hoor ik ook de echte verhalen, niet alleen de cijfers op macro-niveau. We zullen dit rapport meenemen, samen met aanbevelingen van huurdersverenigingen. Momenteel weten we nog niet wanneer de evaluatie zal komen, door het uitstel van de invoering een half jaar geleden.”

In het rapport stelde SP voor om de woonwaarde af te schaffen. Deze woonwaarde zorgt ervoor dat mensen in een mooie buurt meer voorrang krijgen. Wienen: “Ik kan de redenering van de SP begrijpen. Het systeem van een woonwaarde is een experiment, en als het niet werkt moeten we het ook stopzetten. Dat moeten we wel na bijvoorbeeld pas een jaar doen, zodat we later niet kunnen zeggen: ‘het is niet goed onderzocht’.”

De problemen met internet onderschreef Wienen. “We moeten rekening houden met de mensen die niet zo gemakkelijk met computers om kunnen gaan, of er simpelweg geen hebben.” Alle voorstellen van de SP zullen binnenkort besproken worden met alle regionale woningbouwcorporaties.

Louk Rademaker is tevreden over het gesprek. “Het is fijn dat ons rapport door alle betrokken partijen – woningbouwverenigingen, de Leidse en de regionale politiek – goed ontvangen wordt. Door de ondemocratische structuur van Holland Rijnland heb ik er als raadslid geen directe zeggenschap over. Dan is het belangrijk dat de verantwoordelijken wél naar onze kritiek luisteren.”

Het klachtenrapport over Woonzicht.nl
Meer info: Louk Rademaker, 06-25563389, lrademaker@tomaatnet.nl