Bezoek aan gesloten Stadsgehoorzaal

11 januari 2007

Bezoek aan gesloten Stadsgehoorzaal

Gisteravond heeft de raadscommissie Onderwijs en Samenleving, waar ook het onderwerp cultuur toe behoort, een werkbezoek gebracht aan de Stadsgehoorzaal. Namens de SP was raadslid Eva de Bakker aanwezig. De Stadsgehoorzaal is al enige tijd gesloten in afwachting van renovatie en uitbreiding. Deze renovatie is hard nodig, zoals directeur Petra Unger liet zien: afgekeurde keukens, kieren in de muren van de kantoren en te kleine en verpauperde vertrekken voor de werknemers en muzikanten die spelen in de Stadsgehoorzaal. Maar nu dan goed nieuws: het ziet er naar uit dat na 12 jaar wachten er binnenkort een begin gemaakt wordt met o.a. de renovatie.

Over de renovatie en uitbreiding wordt al meer dan 10 jaar gepraat en geprocedureerd. Het College heeft het voor elkaar gekregen dat in 2007 er dan eindelijk begonnen kan worden met de beloofde zaken. Twee maanden geleden bleek er een tekort te zijn van 2,5 miljoen op de aanbesteding. Dit tekort is nu in te krimpen door bezuinigingen in de bouwplannen van de Stadsgehoorzaal. Zo zal de keuken kleiner worden dan in de eerste bouwtekeningen en zullen 2 panden aan de Aalmarkt niet bij het project betrokken worden. Onderhandelingen door Witteman over de prijs heeft ook een positief resultaat opgeleverd. De SP is blij met deze resultaten. Zij stelde echter vraagtekens bij het aanvullen van het krediet door een greep te doen in de GSB-gelden (grootstedenbeleid) voor de restauratie van monumenten. Eva de Bakker heeft een dag eerder aan de wethouder om een concrete toezegging gevraagd dat monumenten nu niets te kort komen of zelfs te leiden hebben onder dit besluit. Volgens de wethouder is dit niet het geval.