Emotionele oproep van ouders voor speciaal onderwijs: "Geef onze kinderen een kans"

31 januari 2007

Gisteravond in de raadscommissie Onderwijs en Samenleving is het speciaal onderwijs aan de orde gekomen. Om precies te zijn ging het over kinderen met autisme of een daaraan verwante stoornis. SP’er Eva de Bakker had signalen gekregen dat er voor deze kinderen in de regio veel te weinig schoolruimte is en dat sommigen noodgewongen thuis komen te zitten in het nieuwe schooljaar. De Bakker wilde de wethouder onderwijs hierover bevragen, maar liet dit over aan de ouders. Maar liefst 5 ouders deden een emotionele oproep aan de politiek om hen en hun kinderen te helpen: “Wij staan machteloos, geef onze kinderen een kans!”

De Leo Kannerschool in Oegstgeest.

Er komen 2 problemen duidelijk naar voren: de krapte op de Leo Kannerschool in Oegstgeest en het probleem van het ontbreken van een middelbare school in de regio, speciaal voor deze kinderen.

De Leo Kannerschool is een basisschool en biedt daarnaast bijv.VMBO voor kinderen met een autistische of soortgelijke stoornis. Deze school heeft geen HAVO/VWO-afdeling. Bovendien is er sprake van ruimtegebrek. Er zijn minstens 7 lokalen extra nodig om aan de vraag te voldoen.
In heel Leiden en de Duin-en Bollenstreek is geen middelbare school voor autistische kinderen van HAVO/ VWO-niveau. Deze kinderen hebben gedragsproblemen, maar zijn verstandelijk op een hoger niveau dan VMBO. In het verleden gingen deze kindern buiten de regio naar school. Zo is daar het Altracollege in Amsterdam of de Pleysierschool in Den Haag. Zij hebben echter zoveel aanvragen dat zij hun deuren sluiten voor kinderen die niet uit hun regio komen. Gevolg: in Leiden en omstreken zullen kinderen niet naar school kunnen en noodgedwongen thuis zitten, met alle gevolgen van dien.

Er is een regionale inspanningsverplichting nodig om bijvoorbeeld een dependance in de Duin- en Bollenstreek, waar de vraag het hoogst is, te realiseren. Verschillende partijen hebben hierop aangedrongen. De PvdA, SP en GroenLinks hebben al gezegd dat zij in de gemeenteraad een motie zullen indienen, waarin deze inspanningsverplichting tot uiting komt.
“Er moet iets mogelijk zijn met onze buurgemeenten, dit is een regionaal probleem,” aldus Eva de Bakker,”als we allemaal ons best doen en de koppen bij elkaar steken dan moet het te regelen zijn! Juist voor deze groep kinderen is rust erg belangrijk en deze situatie gaat ten koste van de kinderen. Er moet snel iets gebeuren om de rust te laten terug keren.” De ouders vertelden dat deze onzekerheid veel vergt van de kinderen. Sommigen vervallen terug in “oud” gedrag hoewel het juist beter ging. De verhalen en de oproep maakten veel indruk op de verschillende partijen. Verschillende ouders en de oudervereniging zullen ook inspreken bij andere gemeenten en eenzelfde oproep plaatsen.

Uitzending bij Netwerk over de Leo Kannerschool, uitgezonden op maandag 29 januari
Meer informatie? Eva de Bakker, eva.debakker@gmail.com