h

Leidsch Dagblad: 'veiligheid verbetert met RGL'

10 januari 2007

Leidsch Dagblad: 'veiligheid verbetert met RGL'

:+(Het Leids dagblad baseert zich hierbij op wat de projectorganisatie RGL van de provincie zegt over een rapport van een door hen ingestelde club die de veiligheid van de RGL in de stad moet beoordelen, de “ISA” (Independent Safety Assessor). De ISA is dezelfde club die eerder de “VAC” (Veiligheids Advies Commissie) heette, maar nu dan met een mooie engelse naam met nog extra het woord “independent” erin, voor het geval iemand zou denken dat ze misschien pro-RGL zouden zijn.

Helaas is het rapport zelf nog niet beschikbaar, het artikel van het LD is enkel gebaseerd op wat de organisatie die de RGL wil aanleggen erover zegt. Het eerdere rapport van de VAC was trouwens niet echt geruststellend. Telkens wordt geconstateerd dat er over het hele traject "problemen" zijn, maar met wat "nadere uitwerking" of "extra aandacht" zou het er tóch veiliger op worden. Dat rapport, een schoolvoorbeeld van naar de conclusie toewerken, is onderaan deze pagina in zijn geheel te downloaden.

Aangezien als de RGL er komt, er een verkeersdeelnemer extra in het verkeer verschijnt, en er ook nog overal palen moeten worden neergezet voor de bovenleidingen, wordt het natuurlijk onveiliger. Er moeten dus extra maatregelen komen. Die investeringen in veiligheid zijn echter een sigaar uit eigen doos. De RGL wordt namelijk voor 4,7 miljoen euro betaald met geld dat eerder bestemd was voor fietsvoorzieningen, het Verkeers Veiligheids Actieplan, en geld dat bedoeld was voor de aanpak van ‘blackspots’, de meest verkeersonveilige situaties in de stad. Die potjes zijn nu leeg, omdat het geld naar de RGL gaat, en pas in 2009 gaat de gemeente weer een beetje geld uitgeven aan de meest verkeersonveilige situaties. In 2010 is het budget weer normaal.

Als het provinciale projectbureau dus zegt dat het mét de RGL veiliger wordt dan nu, dan is dat een valse vergelijking. Je moet namelijk niet de situatie nu vergelijken met de toekomst mét RGL, maar je moet de toekomst mét RGL vergelijken met de toekomst zónder RGL. Als de RGL niet doorgaat, komen de miljoenen voor de aanpak van de verkeersveiligheid weer beschikbaar, maar dan niet alleen voor de directe omgeving van de RGL, maar voor de hele stad. Bovendien veroorzaakt de RGL niet alleen meer verkeersonveiligheid in zijn directe omgeving, maar ook op plekken waar er meer bussen komen te rijden, omdat ze niet meer door de Breestraat kunnen.

Download hier het rapport van de VAC uit november 2005
Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com

U bent hier