Over Oud en Nieuw 2006/07

11 januari 2007

Over Oud en Nieuw 2006/07

Han DirksRaadslid Han Dirks heeft in de raadscommissie Bestuur & Leefbaarheid enkele vragen gesteld over de gebeurtenissen rondom Oud en Nieuw. Wat de SP verbaasde is de inzet van camera’s en de berichtgeving door de gemeente daarover voorafgaand aan Oudjaarsnacht.

Hierover heeft Dirks portefeuillehouder Lenferink aan de tand gevoeld. Daarnaast heeft de fractie vragen over het preventieve beleid dat gevoerd is omtrent de viering van het nieuwe jaar. De SP hoopt een duidelijke analyse te krijgen, zodat een heldere evaluatie kan plaatsvinden en problemen in de toekomst kunnen worden voorkomen.

Uit de beantwoording bleek dat niet burgemeester Lenferink, maar het Openbaar Ministerie heeft besloten tot cameratoezicht. Er zijn mobiele camera’s in gezet in Leiden. De SP is opgelucht dat niet Lenferink dit besluit heeft genomen, omdat de SP zeer terughoudend is met het gebruik van dit middel en er dan goede afspraken over wil maken , zowel in de Raad als binnen het College van B&W. In een latere evaluatie in de Gemeenteraad zal dit punt zeker weer aan de orde komen.