Voorstel voor Woonkrant aangenomen

23 januari 2007

Voorstel voor Woonkrant aangenomen

De Leidse gemeenteraad heeft vanavond het college opgeroepen zo snel mogelijk een Woonkrant te maken. In de Woonkrant zal wekelijks het woningaanbod in de Leidse regio staan. SP-raadslid Louk Rademaker: “Zo’n krantje maakt het ook mogelijk voor mensen zonder internet een betaalbare woning te vinden. Nu vallen vooral ouderen buiten de boot.”

Het voorstel werd op initiatief van de VVD en de SP besproken. Momenteel staat het woningaanbod alleen op internet. Rademaker: “Een oude vrouw zei tegen mij: ‘Ik heb geen apparaten in huis, ik wil het krantje terug.’ De gemeenteraad wil haar wens honoreren.”

Wethouder Witteman gaat nu in overleg met Woonzicht.nl om zo snel mogelijk de krant te publiceren. Rademaker: “Dat zal lastig worden, want ‘Woonzicht’ heeft geen direct aanspreekpunt en is niemand verantwoording schuldig. Het is onderdeel van een ondemocratische regionale bestuurslaag. Maar de opstelling van de gemeente Leiden is duidelijk.”

De motie werd gesteund door de SP, VVD, GroenLinks, Leefbaar Leiden en de SLO. De letterlijke tekst is alsvolgt:
“De raad roept het College op
- in overleg met Woonzicht.nl zo snel mogelijk een wekelijkse papieren Woonkrant te realiseren, waar huurders zich op kunnen abonneren zodat deze thuisbezorgd wordt;
- deze Woonkrant beschikbaar te stellen in het Stadhuis;
- en bekend te maken dat huurders zich kunnen abonneren op deze Woonkrant.”

Meer informatie: Louk Rademaker, 06-25563389, lrademaker@tomaatnet.nl