Wijziging APV: horen van insprekers

25 januari 2007

Wijziging APV: horen van insprekers

Dinsdag is in de commissie Bestuur en Leefbaarheid de wijziging in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) besproken. De APV is een stuk gemeentelijke wetgeving, die vooral ten doel heeft de omgeving netjes en leefbaar te houden. De huidige APV stamt nog uit de tijd dat Leiden een veemarkt had in de stad; er staat b.v. in dat het verboden is om stieren door de Breestraat te voeren.

Om te komen tot een APV die weer voldoet aan de eisen van deze tijd, ligt er nu een nieuwe concept-APV die eind 2006 in de inspraak is geweest. De bedoeling van het college van B&W is om de APV beleidsarm in te voeren en zoveel mogelijk aansluiting te vinden bij de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Beleidsarm betekent, dat er zo min mogelijk inhoudelijke wijzigingen in de APV worden doorgevoerd.

Toch vindt de SP dat er in het voorstel een aantal dingen staan die er niet in zouden moeten. Bijvoorbeeld een bedelverbod of een blowverbod in de stad.

Dinsdag was het eerste deel van de APV behandeling in de commissie; het horen van insprekers. Dit zijn personen of organisaties die hun visie op de voorgestelde wijziging naar voren hebben gebracht. De SP heeft goed geluisterd naar de bijdrage van bijvoorbeeld het Platform Gehandicapten Leiden (PGL), Bomenbond Rijnland en Eurodusnie.

Raadslid Han Dirks: ‘Het is belangrijk om goed te luisteren naar mensen die vanuit hun ervaringen op en aanmerkingen hebben op een wijziging in de APV. De APV kan soms behoorlijk ingrijpend zijn voor persoonlijke vrijheden van mensen, dus is het nodig dat er goed naar gekeken wordt’.

Op 13 februari a.s. wordt de APV verder inhoudelijk besproken in de commissie B&L. Op 6 maart vindt het debat in de gemeenteraad plaats. Wordt vervolgd dus…

Meer informatie: raadslid Han Dirks, han_dirks@hotmail.com