h

Gemengde gevoelens bij Regionaal Investerings Fonds

3 februari 2007

Gemengde gevoelens bij Regionaal Investerings Fonds

De Leidse regio gaat een Regionaal Investeringsfonds opzetten, om zo projecten als de Rijnlandroute en de RijnGouweLijn-West te kunnen betalen. De gemeente Leiden moet in totaal 46 miljoen bijdragen aan het fonds, waar de hoop is dat de Rijksoverheid het bedrag aanvult tot meer dan 700 miljoen. SP-raadslid Julian van der Kraats: “De SP steunt het fonds, maar heeft nog vraagtekens bij de afzonderlijke projecten.”

Holland Rijnland
Het Regionaal Investeringsfonds is een samenwerkingsverband tussen de 12 gemeenten van Holland Rijnland. Voor alle projecten tezamen tellen de gemeentes 142 miljoen euro neer. Leiden neemt daarvan in de loop van 15 jaar ongeveer 46 miljoen van voor zijn rekening. Dat bedrag is gebaseerd op de te verwachten hoeveelheid nieuwe huizen en kantoorruimte en op het inwoneraantal. De verwachting is dat het Rijk het fonds aanvult tot meer dan 700 miljoen, zodat alle projecten gerealiseerd kunnen worden

Julian van der Kraats: “De SP vindt het een goede zaak dat regionale problemen door samenwerking worden aangepakt. In onze regio is een verkeersprobleem, dat alleen opgelost kan worden door forse investeringen in openbaar vervoer.”

De SP heeft wel kritiek op het democratisch gehalte van deze plannen. Van der Kraats: “Aan de andere kant moet er nog heel veel verbeteren aan deze manier van werken. Het regionale samenwerkingsverband Holland Rijnland broedt en legt een mandje eieren, die bijna kant en klaar bij de gemeenten wordt afgeleverd. De democratische controle op de totstandkoming van de plannen is daarmee tot een absoluut minimum beperkt. Dat zorgt ervoor dat de plannen moeilijk bij te sturen zijn.”

De projecten
Twee van die plannen kunnen zeker wel wat bijsturing gebruiken: de Rijnlandroute en de RGL-West. De Rijnlandroute is de wegverbinding tussen de A4 en de A44. Deze mag niet ten koste gaan van huidige bewoners en de Oostvlietpolder. De SP heeft in het collegeakkoord afgesproken dat de Oostvlietpolder niet verder aangetast wordt, en dat de Rijnlandroute onder de grond moet worden aangelegd.


Een detail uit de regionale structuurvisie, met de RijnGouweLijn ingetekend als paarse lijn.

De RGL-West – de ‘tram naar het strand’ – staat voor de SP niet vast. Deze RGL-West staat trouwens volledig los van de RijnGouweLijn-Oost, waarover op 7 maart een referendum gehouden wordt. Als de RGL-Oost niet doorgaat, zal de RGL-West van Leiden Centraal via Katwijk naar Noordwijk lopen.
SP-raadslid van der Kraats: “Zeker is dat er een goede OV-vebinding nodig is langs de nieuwe wijk Valkenburg naar de kust. Of een tram daarvoor de beste oplossing is moeten we de komende tijd nog zien.”

De overige drie projecten zijn: het offensief van Teylingen, investeringen in de groenstructuur van met name het Groene Hart, en een nieuwe weg tussen de N206 en de A44.

Aangezien bijna alle andere gemeentes de totstandkoming van het fonds al goed hebben gekeurd, en de leden van de commissies in Leiden unaniem bleken in hun positieve houding tegenover het fonds, zal het er snel van komen. Daarna begint het proces van onderhandelingen over hoe de projecten precies vorm moeten krijgen.

Tijdens de vergadering heeft de SP nog voorgesteld de bijdrage van de gemeenten niet afhankelijk laten zijn van het aantal nieuw te bouwen woningen, maar van het aantal nieuw te bouwen niet-sociale woningen. Over de percentages te bouwen sociale woningbouw zijn regionaal afspraken gemaakt, maar de regiogemeenten lappen die al jaren volledig aan hun laars. Er moet een extra stimulans komen op het bouwen van de betaalbare woningen waar zoveel mensen op zitten te wachten. Helaas kon dat idee in de commissievergadering op geen enkele steun rekenen.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com
www.hollandrijnland.net

U bent hier