SP’ers bij Asure-dag in Merenwijk

6 februari 2007

SP’ers bij Asure-dag in Merenwijk

Afgelopen zondag zijn raadsleden Roos van Gelderen en Eva de Bakker bij de Leidse afdeling van HTIB te gast geweest te samen met wethouders Paul Jonas (SP) en Gerda v.d. Berg (PvdA). HTIB is een Turkse arbeidersvereniging die het hele jaar door bijeenkomsten organiseert over maatschappelijke onderwerpen. Dit keer stond Asure centraal, een feestdag van bezinning en samenkomst tussen verschillende geloven en achtergronden. Roos van Gelderen heeft een toespraak gehouden over integratie.
De Leidse wethouders met de voorzitter van HTIB.

“Integratie moet van twee kanten komen,”sprak SP-raadslid Van Gelderen, “ookal zou aanvankelijk een Tweede Kamerlid komen spreken, misschien is het juist goed om het lokaal te bekijken. Integratie gebeurd namelijk ook lokaal.” Roos van Gelderen vertelde over de kernwaarden van de SP (menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit) en hoe deze terug komen in de integratievisie. “De SP heeft niet voor niets lang aangestuurd op een onderzoek naar integratie over de afgelopen 30 jaar door het parlement. Uit dat onderzoek is gebleken dat er een verkeerde insteek is geweest. We moeten de problemen durven benoemen en kijken waar het vandaan komt. Op die manier kun je de oorzaken van de problemen aanpakken, “vervolgde Van Gelderen. “Naast de problemen moeten we ook kijken naar wat wél goed gaat, want er zijn volop goede voorbeelden.” Vervolgens noemde ze een reeks punten waarop integratie en tegengaan van segregatie kan gebeuren. Van Gelderen sloot af met een oproep: “Durf een voorbeeld te zijn! Ga niet uit van verschillen, maar overeenkomsten. Kijk naar de gedeelde waarden en wees tolerant.”

Alle sprekers op een rij

Na Roos van Gelderen spraken verschillende mensen van geloofsgemeenschappen, zoals John Boon van de Regenboogkerk. Hij vertelde dat hij Asura kende van de bloederige beelden op tv, maar dat hij na wat onderzoek erachter kwam dat het een vastendag is, een moment van bezinning, zoals vele geloven kennen. “We willen met elkaar in vrede leven. Soms is dit moeilijk tussen religies, maar ook binnen een religie. Maar hoe dan ook, geloven kan vandaag de dag niet meer genegeerd worden. Het invloed op de politiek en op de maatschappij. Daarom moeten verschillende geloven elkaar kennen en waarderen,” zo sprak Boon. Hij riep op om op 25 maart in de Pieterskerk weer samen te komen in het kader van ‘Colour your Mind’.

Emine Guney, van de Moskee Mimar Sinan, sprak in de lijn van de heer Boon.”Geloof is het met respect omgaan met iedereen. We moeten geen wrok hebben tegen onze medemens,” zo sprak zij. “Met besef van rechten en plichten moeten we de dialoog met de medemens aangaan, alleen dan kun je vooroordelen uit de weg ruimen.”

Ook mevrouw Polak namens de Joodse gemeenschap en de imam van de turkse Moskee Mimar Sinan spraken hoopvolle en benadrukten de overeenkomsten van de geloven. De dag werd afgesloten door het met elkaar eten van de traditionele soep, ondersteund door muziek en volksdans.

Voor meer informaite: Raadslid Roos van Gelderen, woordvoerder integratie. roos@tomaatnet.nl