Wat een wijk!

7 februari 2007

Wat een wijk!

Op het voormalige NUON-terrein in de Leidse binnenstad wordt de oude, monumentale fabriekshal omgebouwd tot een locatie voor zorg- en opvangvoorzieningen voor dak- en thuislozen, gecombineerd met bedrijfsruimten en buurtvoorzieningen: het project Nieuwe Energie. Op 5 februari was er een informatie-avond in de wijk.
nuon-b
het Nuon-B gebouw

Voor de doelgroep komt er een slaaphuis, dagopvang en dagbesteding en een alcoholgebruikersruimte. Functies als een bedrijfsrestaurant en de repro zullen door de verschillende gebruikers van het gebouw worden gedeeld en zullen ook dienen als leer- en terugleidingstrajecten voor mensen uit de opvang.

Bewoners en wijkvereniging van de wijk Noordvest, waar dit allemaal gaat gebeuren, hebben zich heel positief opgesteld. Natuurlijk waren er zorgen over de komst van deze doelgroep, maar de mensen begrepen ook dat er toch èrgens een plek moet zijn waar dak- en thuislozen terecht kunnen. Zij zagen ook dat er kansen lagen om de hele wijk te verbeteren, hebben een convenant afgesloten en zijn zo betrokken bij alle plannen. Deze positieve opstelling heeft er toe geleid dat het project een prijs heeft gekregen: de zilveren woonladder. Dit is een prijs van 10.000 euro, ingesteld door de ministeries van VROM en VWS voor het beste initiatief voor de ‘onderkant’ van de woningmarkt. Woningbouwverenging Portaal en de gemeente Leiden in de persoon van wethouder Gerda van den Berg, hebben bekend gemaakt dat zij de prijs elk met nog eens 10.000 euro verhogen.

Op de informatieavond over Nieuwe Energie, maakte de voorzitter van de wijkvereniging Peter Quist bekend dat zij het gewonnen geldbedrag ter beschikking stellen aan een project voor dak- en thuislozen in onze zusterstad Buffalo City in Zuid Afrika. “Omdat we over grenzen heenkijken” zoals Quist het verwoordde.

De SP is onder de indruk van deze solidariteit en we hopen dat deze instelling een voorbeeld zal zijn voor anderen!

Meer informatie: raadslid Roos van Gelderen, roos@tomaatnet.nl