Een dagje met de 'bus van de toekomst'

4 maart 2007

Een dagje met de 'bus van de toekomst'

"Een schone bus is dichterbij dan je denkt." Op initiatief van de provinciale SP-fractie reed vrijdag de bus van de toekomst door de Merenwijk en Ypenburg. SP-kamerlid Krista van Velzen, kandidaat-statenlid Eva de Bakker en gemeenteraadsleden Julian van der Kraats en Louk Rademaker reden mee met de bus, die minder dan de helft van de brandstof verbruikt van een gewone bus. Leiden.sp.nl was erbij voor een fotoverslag.
Julian van der Kraats in de schone bus

De dag begon op de markt in de Kopermolen. Geïnteresseerden konden een ritje maken in de schone bus. Tegelijkertijd werd er natuurlijk campagne gevoerd tégen de RijnGouweLijn, hoewel deze bus zowel met, als zonder RGL nuttig is.

Onder andere raadslid Julian van der Kraats en SP Tweede Kamerlid Krista van Velzen (links) legden uit waarom de SP wil investeren in schonere bussen.

Vervolgens ging de campagnebus door naar Ypenburg in Den Haag. Samen met kandidaat-Statenlid Eva de Bakker (links). De mensen daar wilden graag luisteren naar ons plan voor bussen, zeker omdat net die dag wéér de tram was ontspoord. (Echt waar, wij vonden het ook ietwat ongeloofwaardig dat het juist in onze campagne moest gebeuren!)

Terug in Leiden pikken we twee wethouders op: Paul Jonas (SP, Sociale Zaken, op de foto links) en John Steegh (GroenLinks, Verkeer). Beide wethouders waren erg enthousiast. Over drie jaar verleent de provincie de volgende consessie. Wethouder Steegh zei dat Leiden zijn invloed kon gebruiken om te zorgen dat deze schone bus in onze regio in gebruik kan worden genomen.

De directeur van E-traction legt aan de wethouders uit wat het voordeel is van deze nieuwe bus: minder dan de helft aan brandstofverbruik! Bovendien kan de bussen in drukke straten (b.v. de Breestraat of de Hooigracht) volledig elektrisch rijden. Bovendien kan de bus gemakkelijk voorzien worden van een nóg schonere motor, waarmee de milieu- en gezondheidswinst nog groter wordt. De bus verdient zichzelf binnen 5 jaar terug aan bespaarde brandstof.

Meer informatie: Julian van der Kraats, 06-15042822, julian.van.der.kraats@gmail.com