Gemeenteraad neemt uitslag referendum RGL over

30 maart 2007

Gemeenteraad neemt uitslag referendum RGL over

dat wassum danBij de raadsvergadering van afgelopen dinsdag moest de gemeenteraad besluiten of ze de uitslag van het referendum over zou nemen. Alle partijen, behalve de VVD, hebben dat gedaan. Daarmee is nu officieel de RGL door de Leidse binnenstad afgewezen. SP-raadslid Julian van der Kraats: “Het was een goed referendum met een goede uitslag.”

In Nederland zijn geen bindende referenda mogelijk. Maar SP, PvdA, CU en GL hadden bij de coalitievorming al afgesproken de uitslag over te nemen. Daarmee was deze bekrachtiging door de raad eigenlijk een formaliteit. Alle partijen in de gemeenteraad hebben de uitslag overgenomen, behalve de VVD, die “vierkant achter de RGL” bleef staan, ondanks het overduidelijke ’NEE’ van de Leidse bevolking.

op naar utrechtNa het overnemen van het referendum moest er besloten worden hoe nu verder te gaan. De gemeente wil in elk geval verbetering van het spoor tussen hier en Utrecht. De verdere aanpak van de verbetering van het Openbaar Vervoer in en rond Leiden, zal de gemeente op dezelfde manier doen als nu bij de parkeernota. Julian van der Kraats: “Er zullen stadsgesprekken georganiseerd worden, zodat de wensen van de Leidenaren centraal staan in een nieuw ‘Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan’ (GVVP).” De hoofdlijnen van dat nieuwe plan moeten 10 juli klaar zijn. Tot slot moet de gemeente in gesprek met de provincie en de regio-gemeenten.

Het referendum zal ook geëvalueerd gaan worden. De SP heeft ervoor gepleit om de manier waarop dit referendum is georganiseerd goed vast te leggen. Van der Kraats: “De SP vond het een erg goed georganiseerd referendum, en het zou zonde zijn als in de toekomst geen gebruik gemaakt zou worden van deze ervaring.”

Opmerkelijk is dat de gemeenteraad over dit ‘hoe-nu-verder-voorstel’ enorm lang heeft vergaderd. Aan het eind van het verhaal stemde de gemeenteraad echter unaniem, zonder één wijziging, vóór de nieuwe plannen.

Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com