Klacht GL ongegrond

1 maart 2007

Klacht GL ongegrond

geen trein door de stad svp ;+)GroenLinks heeft kort geleden een klacht ingediend bij de referendumkamer over de posters van geentreindoordestad.nl, het samenwerkingsverband tussen STOOM, ROVER en de Fietsersbond. Die klacht is vandaag ongegrond verklaard. De uitspraak is onderaan dit artikel te downloaden.

Het was sowieso bijzonder dat de klacht werd ingediend, want naar aanleiding van de klacht van SP, CU, LL en SLO over de “tram naar het strand”-posters van de PvdA, had Jos Posthuma (fractievoorzitter) gezegd dat de referendumkamer zich daar niet mee moest bemoeien.

Bovendien had de referendumkamer in de brief naar aanleiding van de strand-klacht al aangegeven dat overdrijving wel mag, maar het anders voorstellen van de referendumvraag niet. Spoorbielzen en spoorbomen op de Breestraat vallen duidelijk in die eerste categorie, en de stranposter in de tweede. De uitslag was dus te verwachten.

In zijn betoog bij de referendumkamer heeft Posthuma nog gezegd dat de SP soortgelijke afbeeldingen verspreid van de RGL, en eraan refereert als “trein”, en dat dat ook door de referendumkamer veroordeeld zou moeten worden. Hoewel dat dus niet verboden is (net zoals de RGL “tram” noemen ook niet verboden is), doet de SP beide dingen helemaal niet. We proberen de discussie zo zuiver mogelijk te houden. Maar goed, op speciaal verzoek dan, in het klein hierboven bij het artikeltje.

Download hier de volledige uitspraak van de referendumkamer.
Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com