Leidse belastingen – “pure diefstal”?

26 maart 2007

Leidse belastingen – “pure diefstal”?

ka-tsjing‘Pure diefstal’ - zo kopte De Telegraaf op vrijdag 23 maart. Volgens die krant laat het linkse gemeentebestuur de lasten voor de burgers drastisch stijgen, om de linkse agenda te kunnen betalen! En inderdaad, de lasten stijgen. Toch is in het merendeel van de grote steden in Nederland de belasting hoger dan in Leiden. Hoe zit het nou werkelijk?

Ten opzichte van 2006 zijn de lokale belastingen inderdaad flink gestegen, namelijk met 38%. Dat komt, omdat Leiden in verkiezingsjaar 2006 zo'n beetje de allerlaagste lokale belasting van heel Nederland had. Door de stijging komt Leiden nu weer op een normaal niveau, namelijk €2,47 boven het landelijk gemiddelde, maar onder het gemiddelde van de grootste 37 steden. De lokale belastingen in 2007 zijn nog altijd lager dan die van 2005.

belastingen 2007

grafiek waarin de belastingen in 2007 van de grootste 37 gemeenten met elkaar worden vergeleken. Bron: COELO (Centrum voor Onderzoek van de Economie van Lagere Overheden)

Als u hier klikt, kunt u de grafiek zien van de belastingdruk in 2006, waaruit blijkt dat Leiden maar liefst 60 euro goedkoper is dan de één-na goedkoopste gemeente, Haarlemmermeer. Bron: COELO

lage lasten, lage uitgaven

Het klinkt misschien leuk om de laagste lokale belastingen van Nederland te hebben, maar het betekent dat er voor veel belangrijke dingen geen geld was. Er was in 2005 bijvoorbeeld geen geld voor het achterstallig onderhoud aan schoolgebouwen in Leiden. Het nieuwe college, ná de verkiezingen, moest daar maar geld voor vinden. Gevolg: Het grootste deel van de lastenstijging in 2007 (totaal 7,5 miljoen) is het gevolg van het slecht bestuur van het vorige college – in totaal voor 4,5 miljoen.

Veranderende wetgeving

Gerrit ZalmDe grote wisselingen in de hoogte van de belastingen hebben ook te maken met het feit dat de manier van belasting heffen moest veranderen, door veranderde landelijke wetgeving. Dat zit zo:

Tot en met 2005 werd in Leiden de zogenaamde Leidse Belastingmix gehanteerd. In plaats van de Onroerend Zaakbelasting (OZB), de afvalstoffenverwerking en het rioolrecht apart te heffen, werd dat in Leiden allemaal meegenomen in de OZB. De Leidse belastingbetalers betaalden dus maar één belasting.

Vanaf 2006, toen de OZB voor gebruikers werd afgeschaft (maar de OZB voor eigenaars bleef bestaan), was deze constructie niet meer mogelijk. Want een deel van de afvalstoffenheffing en het rioolrecht, die tot dan toe via de OZB binnenkwamen, kon niet meer worden geheven. Het vorige college heeft in 2006 besloten om toen alléén het rioolrecht in te voeren, en de afvalstoffenheffing niet. Daardoor kreeg Leiden de op 4 na laagste lokale belastingen van heel Nederland.

De nieuwe gemeenteraad (ná de verkiezingen van maart 2006) heeft bij de vaststelling van de begroting 2007 besloten de afvalstoffenheffing alsnog in te voeren, om hiermee een deel van de kosten die gemoeid gaan met de verwerking van afvalstoffen te kunnen dekken. Tegelijk is besloten om ruimere vrijstellingen voor minima in te voeren. De keuze van SP-wethouder Raymond Keur is daarbij duidelijk sociaal: De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen – ook bij lokale belastingen.

Huiseigenaren niet duurder uit

Tot slot wordt in het artikel van de Telegraaf gezegd dat de OZB voor huiseigenaren flink is verhoogd. In werkelijkheid zijn de tarieven met slechts 2,6% gestegen, vergelijkbaar met de loonstijgingen en inflatie.

De informatie over de woonlasten en belastingen is te vinden op de site van het COELO, in de Atlas van de Lokale Lasten, en in het Belastingoverzicht Grote Gemeenten.