h

Provincie heeft “terugvaloptie” voor een Leids ‘NEE’

4 maart 2007

Provincie heeft “terugvaloptie” voor een Leids ‘NEE’

ZHWat gaat de Provincie doen als Leiden ‘NEE’ zegt tegen de RijnGouweLijn? Voorheen dreigde de Provincie het project tóch door te drukken. Deze week bleek dat er een ‘geheime terugvaloptie’ gemaakt is. In deze terugvaloptie beschrijft de provincie waarin geïnvesteerd zal worden als de RijnGouweLijn er niet komt. Er zal dan een soort sprinter-treinen tussen Gouda en Leiden komen. Vanaf Leiden CS komt er een zuid-tangent-achtige vrije busbaan naar de kust, waarop later eventueel bij gebleken een tram aangelegd kan worden.

De frequentie van de zogenaamde lighttrain-voertuigen tussen Leiden en Gouda wordt dan 4 keer per uur, in plaats van 8 keer per uur zoals in de huidige plannen. Bij die frequentie is het niet nodig elke kruising in Leiden ongelijkvloers te maken. Dat is anders dan bij de buitenom-optie met lightrail-materiaal die een paar maanden geleden in beeld was. Mede door die ongelijkvloerse kruisingen was die optie ook zo duur.

Een oplossing met lichte treinen in plaats van zware trams is veel goedkoper, onder andere omdat de baanbeveiliging veel goedkoper is. Leiden hoeft verder geen kosten te maken om een railvoertuig door de binnenstad te krijgen. Ook heb je niet te maken met verschillende perronhoogtes en breedtes, wat wel het geval is met de RGL. Treinen zijn breder en hoger dan de sneltram, en waar trein en sneltram het traject delen, hangt de trein over de sneltramperrons heen. Een nodeloos gevaarlijke situatie.

Deze oplossing met lighttrains en bussen wordt al jaren bepleit door ROVER en STOOM. De SP roept ook al een tijd dat de verbinding in het oosten veel beter kan met trein-achtig materiaal dan met een sneltram. Werken met lighttrains past in het stedenbaan-concept.

Er zijn nog wel twee flinke problemen met deze terugvaloptie. Ten eerste worden er wel extra haltes gecreëerd, en is het nog steeds de bedoeling om flink te gaan bouwen in het Groene Hart. En ten tweede wil de provincie de RGL-lighttrain nog vóór het station laten aftakken van het spoor, en laten halteren tussen de bussen. Om dat mogelijk te maken zou er een stuk van het Transvaalhof gesloopt moeten worden. De SP is daar tegen.

De vrije busbaan naar de kust wordt wel door de SP gesteund. Een busverbinding kan veel beter door een wijk dan een sneltram.

Download hier de nota waar in paragraaf 8.2 de terugvaloptie beschreven staat
Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com

U bent hier