Legalisatie Koppenhinksteeg: links zegt ja, rechts zegt nee en anders kopen we het op!

31 mei 2007

Op dinsdag 29 mei is er uitgebreid gesproken over een notitie van het college van B&W die de legalisering van de activiteiten van de vrijplaats Koppenhinksteeg mogelijk maakt. Deze activiteiten bestaan uit De Linkse Kerk, Bar en Boos, de Weggeefwinkel en de Fabel van de Illegaal. Daarnaast is er de sportschool Hong Ying en drukkerij Nautilus. De SP is blij met deze notitie omdat zij met alle belangen rekening houdt; met de buurtbewoners (voor- en tegenstanders van de vrijplaats) en met de vrijwilligers van Eurodusnie.

Een opmerkelijke gebeurtenis kwam van VVD’er Zevenbergen. Hij kondigde aan dat 3 VVD’ers de panden van de gemeente wilde kopen. Daarmee riskeerde hij belangenverstrengeling en GroenLinks trok de integriteit van Zevenbergen in twijfel. “Het is duidelijk dat de VVD tegen de maatschappelijke initiatieven van de Koppenhinksteeg is. Nu zij aan het kortste eind trekt, komt ze met vreemde, arrogante voorstellen", zei de SP. Raadslid Eva de Bakker uitte zorg over een aantal punten in het plan.

Bar en Boos
De situatie van Bar en Boos is in een ander stadium dan die van De Linkse Kerk. De staat van het pand is slechter dan het pand van De Linkse Kerk. Daarnaast zal de geluidsisolatie een belangrijkere plaats innemen dan bij De Linkse Kerk, omdat Bar en Boos een podium heeft waar regelmatig concerten plaatsvinden en veel mensen op af komen. Bar en Boos krijgt nu 6 maanden de tijd om met een plan van aanpak te komen. Daarna moeten alle benodigde vergunningen aangevraagd worden. Het college heeft aangegeven op vragen van SP’er Eva de Bakker de vrijwilligers van de Bar en Boos te willen helpen bij de aanvragen als dit nodig mocht zijn.

Convenant
Raadslid De Bakker heeft namens de SP aangegeven dat een convenant alleen werkt als de partijen er welwillend tegenover staan. “Door de verschillende rechtzaken die zijn gevoerd en de polarisatie die heeft plaats gevonden, twijfelt mijn fractie of een convenant wel realistisch is. Het is goed dat Eurodusnie heeft aangegeven bereid te zijn een convenant te tekenen. Wij hopen dat de tegenstanders in de buurt dit ook zijn.” De Bakker vervolgt: “Wanneer betrokkenen niet welwillend tegenover een convenant staan, kan dit aangegrepen worden om het proces te vertragen of te verzieken. Mensen hebben uiteraard altijd het recht om een juridische stappen te ondernemen en naar de rechter te stappen, zoals in het verleden is gebeurd. Of een convenant dit kan voorkomen is nog maar de vraag".

Terras
Het college wil geen terras toe staan voor De Linkse Kerk, omdat het “de beeldkwaliteit zou aantasten". De SP vindt dit geen goed argument en kan een terras wel toestaan. “Zolang de aanrijroutes van bijvoorbeeld ambulance en brandweer niet verstoord worden en De Linkse Kerk aan alle vergunningen voldoet, hebben zij evenveel rechten dan andere om een terras te krijgen. Momenteel loopt een vergunningaanvraag voor een terras en zal een commissie beslissen of een terras wel of niet mogelijk is te maken, rekening houdend met het verkeer en de Hooglandse Kerkgracht. De beslissing willen wij afwachten", zegt De Bakker. Wethouder Witteman verwachtte snel een beslissing en zal deze zo snel mogelijk mee delen. GroenLinks sloot zich aan bij de SP, evenals PvdA, al pleitte zij voor een sluitingstijd van het terras om 22:00 uur.

Sluitingstijden
Dit punt stond volgens Witteman niet ter discussie en dat was de reden dat burgemeester Lenferink niet bij de vergadering aanwezig was. “Dat is erg jammer", aldus De Bakker, “de onduidelijkheid en de rechtsongelijkheid rondom de ontheffingen van de sluitingstijden baren de SP zorgen. Dit zou ook de burgemeester zorgen moeten baren! De SP wil graag zo snel mogelijk antwoorden van de burgemeester, want dat is in het belang van alle betrokkenen". Witteman gaf aan de gevoelen en vragen over te brengen aan de burgmeester en dat er verder over gepraat zal worden om de onduidelijkheden op te lossen.

Meer informatie: raadslid Eva de Bakker, edebakker@sp.nl