Stand van zaken Haagweg 4

18 mei 2007

Stand van zaken Haagweg 4

“De Haagweg 4 is een goed werkend initiatief van ateliers en kunstprojecten, dat al 14 jaar zonder subsidies van de gemeente draait. Nu moet er flink geïnvesteerd worden in de renovatie, want onze Leidse kunstenaars verdienen een fijne werkplek”, zegt raadslid Eva de Bakker. “Het is zaak dat de nieuwe 62 ateliers zo snel mogelijk tot stand komen, zonder verdere vertraging. Het is dus goed dat we nu tussentijds kijken hoe het ervoor staat.”
Haagweg 4

In oktober 2005 is het plan goedgekeurd met daarbij 5 amendementen (wijzigingen van de raad op het besluit). Afgelopen dinsdag sprak de gemeenteraad over de uitwerking van de amendementen en nam een soort tussenstand op. Het college van B&W liet door middel van een notitie zien wat zij had onderzocht en welke denkrichting zich financiëel en fysiek heeft gevormd richting het uitvoeringsbesluit. Met dat uitvoeringsbesluit, dat naar verwachting na de zomer zal worden genomen, kan de daadwerkelijke renovatie beginnen.

Een paar punten uit de nota:

• De woningen Rijn-en Schiekade 1a en Haagweg 2 zullen worden verkocht, omdat er anders een tekort komt op de renovatie. Dankzij een amendement (wijziging) ingediend door PvdA, GroenLinks en SP zal de opbrengst van de panden naar de renovatie van Haagweg 4 gaan om zo de haalbaarheid te vergroten.
  • De toetsingscriteria voor kunsters om in aanmerking te komen voor een gemeentelijk atelier zijn “Leids” en “getoetst”. De toetsingen worden gedaan door het Kunstgebouw, een provinciale organisatie.
  • De wachtlijsten, een belangrijk punt voor de SP. Het college heeft onderzoek gedaan naar de lijsten en besloten om de 2 wachtlijsten samen te voegen en zo te komen tot 1 gemeentelijke wachtlijst. Deze lijst zal in de toekomst worden beheerd door de atelierbeheerstichting, welke tijdens de renovatie zal worden opgezet. Eerst moet er duidelijkheid komen over de exploitatie, voordat mensen zich willen verbinden aan de beheersstichting.
  • Ten slotte is ook de doorstroming van huurders van een atelier een punt uit de nota. De meerderheid van de gemeenteraad heeft in 2005 om voorstellen te maken om de doorstroming te verbeteren. Het college komt met 2 plannen hiervoor: ten eerste een half jaarlijks proefcontract op basis van vrijwilligheid, en ten tweede zal de duur van de huurcontracten van 5 naar 3 jaar worden gebracht.

De SP heeft de noodzaak tot doorstroming nooit tot een prioriteit gemaakt. Bovendien geven verschillende kunstenaars aan dat de doorstroming geen probleem is. Mede daarom heeft de SP-fractie een wijziging aangebracht op het tweede punt, wat door een meerderheid van de raad werd ondersteund, met uitzondering van VVD en CDA.

“De SP denkt dat voor (beginnende) kunstenaars 3 jaar te kort is om een ‘naam’ of voldoende klantenbestand op te bouwen. Daarom willen we na de eerste 3 jaar een evaluatie,” legt De Bakker uit, “Bij de evaluatie willen we de mogelijkheid om de contractduur te verlengen naar 5 jaar. In het collegevoorstel wordt de periode van huurcontracten gekoppeld aan de toetsingsduur. Deze ligt nu op 3 jaar, maar wordt wellicht verlengd naar 5 jaar. Een dergelijke koppeling lijkt mijn fractie wel zo praktisch. Maar er moet een mogelijkheid zijn de koppeling los te laten. Stel dat de toetsingsduur 3 jaar blijft, dan kan dat toch losgelaten worden door ons amendement.”

Bij de bespreking van het voorstel stelde SP-wethouder Paul Jonas de raad gerust: “Als mensen niet getoetst zijn bijvoorbeeld, hebben zij geen recht op een atelier van de gemeente. We geven hen echter wel voldoende tijd om getoest te worden als het voorstel ingaat in de nieuwe situatie. We zullen mensen niet het mes op de keel zetten, want we willen een goede sfeer in het pand hebben.”

Na de zomer zal er verder gesproken worden over de Haagweg 4.

Meer informatie: raadslid Eva de Bakker, edebakker@sp.nl