NS wil intercity naar Utrecht, alleen als RGL niet doorgaat

23 juli 2007

NS wil intercity naar Utrecht, alleen als RGL niet doorgaat

logo NSDe NS heeft per brief aan de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Leiden, Alphen en Woerden en reizigersorganisatie ROVER, laten weten dat zij de spoorverbinding naar Utrecht willen verbeteren. Aanleiding is het mogelijk niet doorgaan van de RGL als gevolg van het referendum in Leiden. Als de RGL wel doorgaat zegt de NS geen brood te zien in het uitbreiden van de treindiensten tussen Leiden en Utrecht

De NS wil op werkdagen (en later ook in het weekend) tot 20.00h twee keer per uur een intercity naar Utrecht laten rijden, en daarnaast de hele week twee keer per uur een sprinter (de vroegere stoptrein). Daarvoor moet tenminste tussen Zoeterwoude en Alphen en tussen Bodegraven en Woerden extra dubbel spoor komen, hoe meer hoe beter.

De NS is van mening dat hiermee de verbinding Alphen-Gouda via Lightrail ook gediend is. Als er storing is, dan heeft die storing geen effect op het andere gedeelte van het spoor.

Als de RGL als lightrail van Gouda t/m Leiden wel door zou gaan, ziet de NS geen brood in verbetering van het netwerk. Ten eerste zou de concurrentie van de provincie de lijn voor de NS veel minder interessant maken. Ten tweede zou het in- en uitvoegende lightrail-materiëel bij Leiden Lammenschans (van en naar de binnenstad) en bij Alphen (van en naar Gouda) de dienstregeling van de NS gemakkelijk kunnen verstoren, en dus de hele lijn ook minder aantrekkelijk maken.

Als de RGL niet door zou gaan, zit de provincie nog wel met de drie extra stations die zij samen met de betrokken gemeentes in het Groene Hart wil realiseren. De NS geeft in de brief aan daarover te willen overleggen.

Reizigersvereniging ROVER zegt in haar reactie erg blij te zijn met het voorstel. De voorgestelde verbinding past bij het belang van de verbinding Leiden – Utrecht, en het past bij het streven van de gemeente Leiden om Leiden CS en Leiden Lammenschans tot belangrijke OV-knooppunten te maken, zoals ook verwoord is in het concept-GVVP. Bovendien worden Alphen en Bodegraven dan op een fatsoenlijke manier via het hoofdrailnet verbonden met de rest van de provincie. ROVER zegt te verwachten dat minister Eurlings belangstelling zal hebben voor het plan, aangezien hij al eerder heeft aangegeven nut en noodzaak van de verbinding Leiden - Utrecht te zien.

De SP is blij dat de NS duidelijkheid geeft. Raadslid Julian van der Kraats: “het is nogal logisch dat de NS er niet blij mee is dat de provincie gaat proberen te doen waar de NS eigenlijk voor is, en dan ook nog eens op hetzelfde stuk spoor. Ik kan alleen maar hopen dat de provincie ook vindt dat een intercity naar Utrecht voor de hele provincie belangrijker is dan een sneltramverbinding die concurreert met een NS-stoptrein. Aangezien Leiden de sneltram niet door de binnenstad wil, zou je denken dat er eigenlijk geen reden meer is voor de Provincie om nog te proberen dit project door te zetten. Er ligt nu een alternatief dat goed is voor de hele Leidse regio, en als we in één moeite door óók nog een intercity naar Utrecht kunnen realiseren, dan is dat plan ook voor de provincie het beste. Sowieso wordt er veel belastinggeld bespaard als er niet met lightrail gereden gaat worden.”

De provincie heeft nog geen uitsluitsel gegeven over wat zij vinden van de plannen van de gemeente Leiden en de regio. Als de provincie overweegt een “aanwijzing” te geven (bestuurlijke dwang), dan zullen ze daarbij ook in overweging moeten nemen hoe dat is afgelopen bij de Schinveldse bossen. Dat is het enige voorbeeld uit het recente verleden waarbij een gemeente daadwerkelijk een aanwijzing kreeg, in dit geval van het ministerie van VROM. Die aanwijzing is vorige week door de Raad van State vernietigd. De bomen die zijn gekapt moeten weer worden teruggezet.

Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com