Leden in discussie over de partijstructuur

26 september 2007

Leden in discussie over de partijstructuur

Op dinsdag 11 september heeft de afdeling Leiden de congresstukken besproken voor de regioconferentie en de partijraad.
De vergadering was goed bezocht. Kijk hier voor een verslag.

De vergadering begon wat onwennig, toen Tim van Houten aangaf dat alleen op de congresvoorstellen kon worden geamendeerd. De voorbereidende stukken gaven aanleiding tot wat procedurevragen. Daarna spitste de avond zich toe op de kwesties die momenteel bij de leden toch zwaar op de maag liggen: rond Yildirim, het Zutphense gemeenteraadslid en in het algemeen de afdrachtregeling. Tim van Houten en gemeenteraadslid Eva de Bakker beantwoordden alle vragen zo goed mogelijk. Een sterke inhoudelijke discussie volgde, waarbij alle aanwezigen het over eens waren dat de kwesties vooral worden veroorzaakt door de sterke groei van de partij en de groeipijnen die daar onvermijdelijk het gevolg van zijn. De scholingsafdeling kan die groei moeilijk bijbenen, waardoor niet iedereen de ideologische uitgangspunten van de SP goed kent, zelfs de kaderleden die volksvertegenwoordiger of bestuurslid zijn missen daardoor essentiële scholing. Alle aanwezigen waren het erover eens dat met betere scholing deze kwesties waarschijnlijk voorkomen hadden kunnen worden. Uiteindelijk heeft de afdeling enkele amendementen opgesteld op de voorstellen voor scholing, die zullen worden meegenomen naar de regioconferentie in De Doelen in Rotterdam.

Op deze regioconferentie mag de afdeling Leiden maar liefst 22 leden meenemen. Terplekke gaven ongeveer 10 leden zich op om mee te gaan. Als nog meer leden mee willen, graag melden bij Tim van Houten via leiden@sp.nl.

De vergadering begon iets na 20.00 uur, en door de aard van de discussie was de vergadering pas om 22.20 afgelopen, niemand had behoefte aan pauze. Na afloop werd uitgebreid nageborreld, waarbij ook nog stevig werd gediscussieerd.

Meer informatie: voorzitter Tim van Houten, leiden@sp.nl