h

Open brief aan provincie over RGL

9 september 2007

Open brief aan provincie over RGL

moeten we NOG duidelijker zijn?Onlangs hebben STOOM, ROVER en de Fietsersbond een open brief aan de provincie Zuid Holland geschreven, met een oproep tot redelijkheid. De provincie heeft namelijk twee rekeningen voor de RGL aan de gemeente Leiden gestuurd! Het lijkt er dus op dat de provincie lak heeft aan het referendum, en lak heeft aan het betere plan dat in Leiden in samenwerking met de regiogemeentes is gemaakt. Bovendien negeert de provincie de brief van de NS van eind juni, waarin zij zeggen dat de RGL een echte intercity naar Utrecht onmogelijk maakt.

De gemeente Leiden heeft uiteraard de rekeningen niet betaald, maar een brief teruggestuurd, waarin de hoop wordt uitgesproken dat e.e.a. op een ambtelijke vergissing berust. De gemeente Leiden wil er nog steeds door goed overleg uitkomen.

pzhDe Provincie Zuid-Holland lijkt echter op ramkoers te zijn, hoewel het ook een kwestie van “hard onderhandelen” zou kunnen zijn. En dat, terwijl er een goedkoper (qua aanleg en exploitatie) en flexibeler plan met vrije busbanen ligt, waarmee ook Leiderdorp geholpen zou zijn. De provincie blijft echter vasthouden aan “een ongedeelde railverbinding van Gouda naar de kust”, ook al zou dat een intercity Leiden – Utrecht onmogelijk maken.

Hieronder de tekst van de brief aan de geputeerde:

“Geachte Gedeputeerde,

Met verbazing hebben wij het bericht in het Leidsch Dagblad van 29 aug. gelezen, dat de Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland onlangs twee rekeningen naar B&W van Leiden heeft gestuurd, die zouden voortvloeien uit het uitvoeren van Bestuursovereenkomsten I en II over de RijnGouwelijn (RGL). Daarmee geeft GS er blijk van, zich niet te realiseren dat wat Leiden betreft de aanleg van de RGL door de Leidse binnenstad niet door gaat. Het gemeentebestuur van Leiden heeft de uitslag van het referendum over het RGL tracé door de binnenstad (69%: nee) als bindend verklaard en is zich gaan oriënteren op alternatieven. Door middel van werkateliers met diverse organisaties, wijkverenigingen en verkeersdeskundigen is inmiddels een veel beter plan voor hoogwaardig openbaar vervoer in de regio ontwikkeld. Dit HOV plan is geïncorporeerd in een integraal gemeentelijk verkeer- en vervoersplan voor Leiden, dat niet alleen kan rekenen op een ruim draagvlak onder de Leidse bevolking, maar ook naadloos aansluit bij het regionale verkeers- en vervoerplan van Holland Rijnland. Dit plan voorziet in tangent busverbindingen tussen de oude Rijnzone en de Bollenstreek, Stedenbaan sprinter treinen voor regionale railverbindingen en rondwegen om Leiden. Het is goedkoper in aanleg, veel goedkoper in de exploitatiekosten en biedt ontsluiting voor alle geplande nieuwbouw in de regio met openbaar vervoer. Een bijkomend voordeel van dit alternatief is, dat het - in tegenstelling tot de RGL- geen belemmering zal vormen voor het realiseren van een Intercity verbinding tussen Leiden en Utrecht, waarvoor de NS inmiddels plannen heeft aangekondigd. (Brief d.d. 19 juli NS Randstad-Zuid, kenmerk NS/HvT/YL/07/29). Aangezien de NS in diezelfde brief aangeeft ook te willen meewerken aan het realiseren van de gewenste extra stations op de route Gouda – Leiden, leek het erop dat niets nog een nieuwe, betere oplossing voor het regionale én landelijke OV-net in de weg zou staan. Wij verkeerden dan ook in de veronderstelling dat de Provincie ZH, Leiden, de regiogemeenten, de NS, ProRail en het Rijk samen tot een oplossing zouden komen. Wij hopen dan ook dat wij het versturen van facturen aan de gemeente Leiden moeten interpreteren als een ambtelijke vergissing, en dat alle betrokkenen zullen blijven doorwerken aan de best mogelijke oplossing.

Het lijkt ons in de discussie over de verbetering van openbaar vervoer in deze regio van belang om u er op te wijzen dat het HOV plan van Wethouder John Steegh niet slechts de persoonlijke mening is van enkele stadbestuurders, maar breed wordt gedragen door de Leidse bevolking en regionale politiek. Het lijkt ons bovendien vanuit democratisch oogpunt van belang, dat een overduidelijke referendum-uitspraak van een belanghebbende stad van 115.000 inwoners, niet wordt genegeerd. Wij zouden er daarom op willen aandringen, dat u het veel betere HOV alternatief, zoals dat door Wethouder Steegh is aangedragen, in serieuze overweging neemt. Wellicht ten overvloede willen wij bij deze nog eens onderstrepen dat wij de uitgangspunten van de provincie, om een beter regionaal OV-netwerk te realiseren, van harte ondersteunen. Wij hopen dat er, vanuit die gedeelde uitgangspunten, naar een goed resultaat wordt gewerkt. Wij zijn uiteraard bereid om ons standpunt in een mondeling gesprek te komen toelichten.

Hoogachtend,

Dr. E. de Heer

Namens
ROVER-Leiden
Fietsersbond Leiden
STOOM-Leiden”

Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, julian.van.der.kraats@gmail.com

U bent hier