SP-successen bij bestemmingsplan Leiden Noord

27 september 2007

SP-successen bij bestemmingsplan Leiden Noord

Gisteravond is het bestemmingsplan voor Leiden Noord door de gemeenteraad goedgekeurd. Wel nadat op voorstel van de SP de kopbebouwing in de Bakker Korffstraat geschrapt is. Het pleintje op de hoek van de Maresingel en de Julianastraat wordt voor het grootste deel behouden en mag door de buurt zelf beheerd worden.
Bestemmingsplan Leiden Noord

Één van de grootste plannen in Leiden Noord is de sloop van de Groenoordhallen en de bouw van een nieuwbouwwijk op die plaats. Jarengeleden was aan de buurt beloofd dat er dan niet extra gebouwd zou worden aan het einde aan de straten van Groenoord-Noord, zogenaamde kopbebouwing. Belofte is belofte, aldus de SP, die samen met de VVD en het CDA de kopbebouwing aan de Bakker Korffstraat wist tegen te houden.

De nieuwbouw tegenover de Lucas van Leydenstraat zou 18 meter worden, twee keer zo hoog als de huidige huizen. SP-raadslid Louk Rademaker: “Zo’n overgang moet niet te abrupt zijn. Daarom heeft de SP voorgesteld om de nieuwe gebouwen trapsgewijs hoger te maken.” Ook dat voorstel is aangenomen door de gemeenteraad.

Tot slot behaalde de SP een klein succesje voor het pleintje op de hoek van de Maresingel en de Julianastraat. Oorspronkelijk zou dat helemaal bebouwd worden, maar door het nieuwe linkse college werd besloten dat slechts eenderde bebouwd mag worden. Een SP-voorstel om het hele pleintje leeg te houden haalde net geen meerderheid. Rademaker: “De rest van het pleintje mag de buurt, met steun van de gemeente, zelf ontwikkelen en beheren.” In februari 2006 had de SP samen met de buurtbewoners 125 handtekeningen opgehaald tegen de bebouwing van het pleintje.

Meer informatie: Louk Rademaker, 06-25563389, lrademaker@tomaatnet.nl