SP tegen instellen jeugdraad

12 september 2007

SP tegen instellen jeugdraad

Dinsdag 11 september werd in de commissie Bestuur en Leefbaarheid gesproken over een initiatiefvoorstel om een jeugdraad in stellen. Deze jeugdraad zal bestaan uit 6 tot maximaal 20 jongeren, die het college van B&W moet gaan adviseren over jeugd- en jongerenbeleid. De SP vindt invloed en participatie van jeugd en jongeren erg belangrijk, en wil daar ook graag positief aan bijdragen. Maar het instellen van een jeugdraad in Leiden is niet de juiste manier om dat te bereiken.

De SP vreest dat de jeugdraad geen goede dwarsdoorsnede zal zijn van de Leidse jongeren, en dat het wordt tot een debatclubje van jongeren die vanuit zichzelf al geïnteresseerd zijn in politiek en debatteren. Als een jeugdraad geen dwarsdoorsnede is van de Leidse jeugd en jongeren, dan betrek je de jeugd niet echt bij het beleid, en doe je de Leidse jongeren tekort!

Voor de SP is het juist de bedoeling om de jongeren die op dit moment onvoldoende gehoord worden, namelijk jongeren die zich nog niet interesseren in politiek, te betrekken bij de beslissingen over zaken die jongeren aangaan. Dat is een van de uitdagingen waar wij voor staan!

De SP is het met het college eens dat het veel beter is, zoals is gebeurd bij de nota jeugdbeleid, om over concrete onderwerpen en plannen te spreken met verschillende groepen jongeren. Op het moment dat er belangrijke onderwerpen aan de orde zijn, moet er gesproken worden met zoveel mogelijk jongeren. In hun eigen wijk, en zo vroeg mogelijk in het besluitvormingsproces.

De SP vindt dat het ook een taak is van de politieke partijen in Leiden om jongeren te betrekken bij de politiek, en zelf te luisteren naar de wensen van jongeren. Als er in de buurten gesproken wordt over zaken die van belang zijn voor jongeren, moeten politieke partijen zelfstandig en actief het gesprek aangaan. Weten wat de wensen zijn van verschillende jongeren kan niet door middel van een jeugdraad. De jeugdraad is te formeel, teveel opgezadeld met allerlei onnodige eisen. Met andere woorden een jeugdraad is teveel ‘geïnstitutionaliseerd’, naar de mening van de SP.

Raadslid Han Dirks:"Raadsleden in Leiden kunnen in de verleiding komen, te denken dat adviezen van een jeugdraad dé mening zijn van alle jongeren in Leiden. Daar moeten we voorzichtig mee zijn!"

Meer informatie: raadslid Han Dirks, han_dirks@hotmail.com