Spoeddebat over provinciale dwang RGL

26 september 2007

Spoeddebat over provinciale dwang RGL

leidenGisteravond hadden de VVD en D66 een interpellatiedebat aangevraagd over het feit dat de provincie Zuid-Holland de RijnGouwelijn door de binnenstad van Leiden wil doordrukken. De Leidse politici wilden meer duidelijkheid over welke onderhandelingsruimte er is nog is, en of er nog kansen zijn om tot overeenstemming te komen. De SP zet zich nog steeds in tégen de RGL en vóór het nieuwe busplan dat voor de zomer door de gemeente Leiden is gepresenteerd.

De toon van de vragen van D66 en VVD was erop gericht om de weinige onderhandelingsruimte die er nog is, meteen ongedaan te maken. Nu is het mogelijk dat het vrije busbanennetwerk van de gemeente Leiden ooit “vertramd” wordt, als de bussen de drukte niet meer aan zouden kunnen. Een motie van CDA en D66 wilde dat uitsluiten. De SP wees dat af: “de provincie kan deze motie niet anders dan als een oorlogsverklaring opvatten. Dat is niet slim, als je er nog door onderhandelingen uit wilt komen.”

SP-raadslid Julian van der Kraats: “Al eerder heeft D66 geprobeerd om een "vreedzame" oplossing onmogelijk te maken, door een motie in te dienen waarbij Leiden de eerste bestuursovereenkomst over de RGL met de provincie zou opzeggen. Leiden kan dat doen, omdat er in de eerste bestuursovereenkomst staat dat als de tweede bestuursovereenkomst niet in juli 2006 getekend is, de eerste kan worden opgezegd. Ook dat zou een oorlogsverklaring zijn, en dat is natuurlijk niet zo handig als je nog aan het onderhandelen bent. Blijkbaar prefereert D66 juridische strijd. Zij zijn, net als het CDA, tegen het alternatieve plan dat Leiden heeft ontwikkeld. Wat zij het liefst als uitkomst van die juridische strijd zien, is dus niet duidelijk.”

De Leidse SP staat wél achter het alternatieve plan van de gemeente Leiden. De komende tijd zal de gemeente alles op alles zetten om dat plan onder de aandacht te brengen bij Provinciale Staten. De kans dat er nog een compromis uitkomt is echter klein. Van der Kraats: “De komende weken zullen cruciaal zijn. Op 17 oktober neemt de provincie haar definitieve beslissing. De SP kan alleen maar hopen dat de redelijkheid alsnog zegeviert, en er een oplossing uitkomt die het beste is voor iedereen, en die de uitslag van het Leidse referendum respecteert.”

PZHMocht de provincie inderdaad besluiten tot bestuurlijke dwang, dan geven ze er niet alleen blijk van een gebrek aan respect voor de wil van de Leidse bevolking, ook schuiven ze een beter plan terzijde. Van der Kraats: “Ze kiezen dan voor jarenlange juridische strijd. Daar schiet niemand wat mee op. Het betekent jaren uitstel van een slecht, of van een goed plan. En wie weet hoe het politieke landschap er over 4 jaar uitziet. Misschien zit er dan wel een ander provinciebestuur. En misschien heeft de landelijke politiek tegen die tijd wél geld over voor de zo nodige spoorverdubbeling naar Utrecht, en is er helemaal geen ruimte meer voor de RGL. En misschien is de provincie dan allang tot de conclusie gekomen dat een betaalbaarder plan noodzakelijk is, omdat er geen rijksbijdrage komt voor de RGL-west.”

Meer informatie: gemeenteraadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel. 06-15042822