Wal keert schip bij Bracolterrein

17 oktober 2007

Wal keert schip bij Bracolterrein

Er komen wél woningen op het Bracolterrein, maar twee minder dan oorspronkelijk gepland. Onder druk van de raad en het buurtcomité koos de projectontwikkelaar eieren voor zijn geld. Twee woningen langs de Oosterdwarsstraat, die door hun omvang veel commotie veroorzaakten, worden uit het plan gehaald. Dat was voor de SP voldoende om gisteren tijdens de raadsvergadering akkoord te gaan met de uitvoering van het bouwplan. Ook al blijven er discussiepunten open.
Het Bracol-Zitman Terrein

De laatste maanden was de Leidse politiek verwikkeld in een fel debat over een bouwplan langs de Rijnkade, op het zogenaamde Bracol-Zitman terrein. De 15 woningen die daar zouden komen zouden letterlijk een schaduw werpen over de bestaande huizen langs de Oosterdwarsstraat. De wethouder zei echter dan het onmogelijk was om het plan aan te passen.

SP-raadslid Louk Rademaker: “Dat accepteerde de buurt niet, en ook vele partijen in de gemeenteraad geloofden dat niet. Tot drie keer toe is de wethouder teruggestuurd. En pas de derde keer kwam een acceptabel resultaat naar voren: twee huizen eraf.”

Het plan is nog niet perfect, gaf het buurtcomité aan. De invulling van de vrijkomende ruimte moet nog geregeld worden: het zal waarschijnlijk een zijtuin van andere huizen worden. De verkeerssituatie langs de Rijnkade moet nog nader uitgezocht worden, en de vraag is of de nieuwbouwhuizen wel of niet een dakkapel mogen krijgen. De wethouder beloofde hierover nog in gesprek te gaan met de buurt en de projectontwikkelaar.

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389