Wethouder gaat laatste gesprek aan voor Bracolterrein

7 oktober 2007

Wethouder gaat laatste gesprek aan voor Bracolterrein

Een nieuwbouwplan van 15 woningen op het Bracol-Zitmanterrein in de Zeeheldenbuurt heeft al maanden voor veel onrust gezorgd. Door de hoge bebouwing zouden veel bewoners van de Oosterdwarsstraat in de schaduw komen te zitten. Afgelopen donderdag besloot de gemeenteraad dat wethouder Witteman (PvdA) opnieuw met de buurtbewoners moet gaan praten over een aanpassing van het plan. Die gesprekken moeten voor 16 oktober leiden tot een ‘aanvaardbaar compromis’. De SP is voorzichtig positief over de kansen voor de buurt.
Het Bracol-Zitman terrein

De SP had vooral kritiek op de procedures. Raadslid Louk Rademaker: “Telkens is gezegd: we kunnen niks aan het plan veranderen. Alles zou al vast liggen. Gelukkig blijkt dat nu niet zo te zijn.” Donderdag erkende de wethouder dat hij in juni 2006 niet de juiste informatie had gegeven over de procedures. Daarvoor bood hij zijn excuses aan.

Afgelopen dinsdag maakte PvdA-wethouder Witteman bekend het plan iets te hebben aangepast. De oorspronkelijke zadeldak van de huizen langs de Oosterdwarsstraat, is vervangen door een puntdak. De tuinmuur van 4 meter hoog is uit het plan geschrapt, en de nieuwbouwhuizen zouden nog een meter verschoven kunnen worden.

In een chaotische vergadering besloot de gemeenteraadscommissie daarop dat de wethouder nog een laatste gesprek moest aangaan met de buurt en de projectontwikkelaar. De inzet: een voor alle partijen aanvaardbaar compromis. De SP heeft vertrouwen in een goede afloop. “We hebben de kaders voor een gesprek nog niet eens vastgesteld, en de wethouder heeft het plan al aangepast! Daarnaast heeft, door de drukte van 3 oktober, het buurtcomité nog niet kunnen kijken naar de aanpassingen,” aldus Louk Rademaker (SP).

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389