Mantelzorgers in Leiden kunnen op steun rekenen!

12 november 2007

Mantelzorgers in Leiden kunnen op steun rekenen!

Op zaterdagmiddag 10 november vierden de mantelzorgorganisaties weer de Dag van de Mantelzorg. Dit jaar was het een speciale bijeenkomst, omdat ook meteen het tienjarig bestaan van de Leidse Vereniging van Mantelzorgers gevierd werd. Drie organisaties werken op dit gebied al lang en heel goed samen: Stichting Radius, bureau informele zorg van de Stichting Thuiszorg Groot Rijnland en, last but not least, de Leidse Vereniging van Mantelzorgers (LVM).
Panel op de Dag van de Mantelzorg, met in het midden SP-raadslid Roos van Gelderen.

Wat zijn mantelzorgers?

Mantelzorgers zorgen langdurig en onbetaald voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind of ander familielid, vriend of kennis. Mantelzorgers zijn geen beroepsmatige zorgverleners, maar geven zorg omdat zij een persoonlijke band hebben met degene voor wie ze zorgen. In Nederland zorgen 2,4 miljoen mensen meer dan acht uur per week of langer dan drie maanden voor een ander. Zo'n 750.000 mantelzorgers zorgen meer dan acht uur per week én langer dan drie maanden voor een ander. Tussen 150.000 en 200.000 mantelzorgers voelen zich zwaar belast of zelfs overbelast. Dit zijn de mantelzorgers die 24 uur per dag zorg geven. Zij zorgen bijvoorbeeld voor hun dementerende man of vrouw die MS heeft, of voor een gehandicapt kind.

Joke Sorgdrager (D66, links) en Els van der Loeff (LVM, rechts).

Goed programma

De middag werd goed bezocht, maar er was dan ook een goed programma. Er was een gezamenlijke start met een panel, waar ex-raadslid Joke Sorgdrager(D66), Lyonne Maassen (mantelzorg-consulent), Els van der Loeff (LVM), Betsy Korbee (mantelzorger) en raadslid Roos van Gelderen (SP) aan deelnamen. Er werd verder in kleine groepen over de mantelzorg gediscussieerd aan de hand van stellingen, met als resultaat een aantal belangrijke conclusies en aanbevelingen. Deze werden symbolisch overhandigd aan Hilde Jansen, de voorzitter van de werkgroep WMO van de gemeenteraad, en zal worden verstuurd aan de werkgroep. Omdat het ook een feestelijke aangelegenheid was, kregen de aanwezigen ook nog een knappe en vaak ontroerende voorstelling van theatergroep Draad. Deze improviseerde korte toneel/mime-stukjes aan de hand van persoonlijke verhalen uit het publiek. Joke Sorgdrager kreeg tot slot uit handen van de voorzitter van de LVM een beeldje uitgereikt als dank voor haar inzet in de 90'er jaren om de mantelzorgondersteuning in Leiden op de kaart te zettten.

De zaal zat vol met mantelzorgers.

Meer oog voor de mantelzorgers

SP-raadslid Roos van Gelderen: "Ik ben altijd weer zeer onder de indruk van dit soort bijeenkomsten. Verhalen van mensen die vaak in zeer moeilijke situaties steun zoeken en vinden bij elkaar. Hoe belangrijk het is dat er ook professionals zijn die ervoor kunnen zorgen dat mensen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben."
"Mantelzorg is een veel gebruikt begrip, maar lang niet iedereen weet precies wat het inhoudt. Zelfs hulpverleners niet. Ik hoorde bijvoorbeeld over een huisarts die niet verder kwam dan het uitschrijven van een paar kalmeringspilletjes voor een totaal overmoeide en overbelaste mantelzorgster. En dat terwijl er toch zoveel mogelijkheden zijn voor haar om extra ondersteuning te krijgen, bijvoorbeeld via het Steunpunt Mantelzorg. Als mensen die hulp bieden aan een patiënt tegelijkertijd ook oog zouden hebben voor de mantelzorgers, kan ondersteuning veel beter en sneller geregeld worden. Dat was een van de vele belangrijke conclusies van de middag," aldus Roos van Gelderen.

De komst van de WMO

Met de komst van de WMO zal de mantelzorg goed op de kaart moeten blijven staan. In de komende jaren zal een steeds groter beroep worden gedaan op mantelzorgers en daar moeten wij met z'n allen goed op voorbereid zijn. "In de raadswerkgroep WMO, waarin bijna alle partijen vertegenwoordigd zijn, zal er zeker aandacht aan worden besteed. Op deze middag waren alleen de PvdA en SP aanwezig. De andere partijen schitterden door afwezigheid, ze weten niet wat ze gemist hebben..."

Voor meer informatie over mantelzorg: www.mezzo.nl/