Nieuwe college heeft wel draagvlak in de Raad, maar niet in de stad

3 november 2007

Nieuwe college heeft wel draagvlak in de Raad, maar niet in de stad

Met het nieuwe college van PVDA, CDA, VVD en GL komt het bestuur van Leiden nog verder van de burgers af te staan. Nadat het CDA haar eigen standpunt even aan het pluche moest aanpassen, en de anderen in de dreiging van de provincie een mooie gelegenheid zagen hun eigen standpunt weer op te poetsen, is het nu gelukt om een breed-front te krijgen tegen de grote meerderheid van Leidenaren die geen RijnGouwe Lijn door Leiden wil.

De vier partijen hebben in de Leidse gemeenteraad voldoende zetels om een meerderheidscollege te vormen maar hun steun in de stad is minimaal. Zeker als het gaat om de RGL.
De democratie wordt opzij gezet om een geheel nutteloos plan voor een lightrail verbinding door de Leidse binnenstad mogelijk te maken.
SP fractievoorzitter Theeuwen merkt dat de andere partijen spijt hebben van het referendum: “Deze bestuurders beschouwen het RGL-referendum als een historische vergissing. Zij willen maar niet accepteren dat de bevolking anders denkt”.
Er komt nu een onderzoek om te kijken of wat we niet willen eventueel toch mogelijk is. Dat is naar de mening van de SP pure geldverspilling, bovendien loopt de werkelijke aanpak van de verkeersproblematiek in de stad Leiden en omliggende regio alleen maar vertraging op.