SP en PvdA stellen vragen over hantering regels na invoering van de WMO

8 november 2007

SP en PvdA stellen vragen over hantering regels na invoering van de WMO

WMODe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is per 1 januari 2007 ingevoerd. De gemeente Leiden heeft besloten deze regeling ‘beleidsarm’ in te voeren. Dat betekent dat de meeste regelingen onveranderd zijn overgegaan van de oude in de nieuwe wet. Het idee is dat de WMO zo stap voor stap kan worden ingevoerd, zonder dat dit meteen grote gevolgen heeft voor cliënten. Toch komen er steeds vaker signalen uit de stad dat een aantal regelingen onduidelijk is, vaak lijkt er zelfs sprake van een verslechtering. Om meer duidelijkheid te krijgen over de precieze situatie hebben de fracties van de SP en PvdA hierover schriftelijke vragen aan het college gesteld.

“Vragen die ons bereiken gaan bijvoorbeeld over de verstrekking van een ander soort scootmobielen, over strengere eisen bij de aanvraag van huishoudelijke hulp, over het vrij besteedbare bedrag en persoonsgebonden budget en onduidelijkheid over de eigen bijdrage. Omdat het hier hulp betreft voor mensen die vaak toch al in een moeilijke situatie zitten, hebben de soms zo op het oog kleine wijzigingen vaak grote gevolgen”, aldus Roos van Gelderen (SP) en Hilde Jansen (PvdA).

Verder vragen de partijen naar de dienstverlening van Welzorg. Er zijn veel klachten over de dienstverlening van Welzorg, met wie de gemeente een driejarig contract heeft afgesloten voor de levering van hulpmiddelen voor gehandicapten en chronisch zieken. Hierover zijn eerder vragen gesteld en heeft de SP voor de zomer een klachtenweek georganiseerd. Wethouder v.d. Berg was in gesprek met Welzorg en de vragenstellers zijn benieuwd of er al verbetering merkbaar is of dat er andere stappen worden ondernomen.

Meer informatie: Roos van Gelderen, roos@tomaatnet.nl