Vragen over bijbanen van B&W

23 november 2007

Vragen over bijbanen van B&W

De SP-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders over de nevenfuncties van B&W. Op de gemeentelijke website staan 20 nevenfuncties van burgemeester Lenferink vermeld, maar niets over de nevenfuncties van de wethouders. De SP vindt dat elke bestuurder openheid moet geven over nevenfuncties, betaald of onbetaald. “Alle nevenfuncties moeten op de website te vinden zijn,” aldus SP-raadslid Eva de Bakker. “Deze bestuurders worden door de gemeenschap betaald en dienen zich voor de volle 100% in te zetten voor de stad. Het is niet te hopen dat het werk voor de stad moet lijden onder de nevenfuncties.”

Daarnaast vraagt de SP zich af wat de meerwaarde is voor de stad. “Neem bijvoorbeeld de nevenfunctie van de burgemeester: Voorzitter bij het Nirov,” vervolgt De Bakker, “Nirov is een onafhankelijk instituut voor ruimtelijke ordening. Je kan je afvragen hoe onafhankelijk zo’n instituut is als de voorzitter een PvdA-burgemeester is, maar dat terzijde. Het instituut lijkt een ‘old boys’ netwerk te zijn. Ik zou liever zien dat de burgemeester zijn tijd steekt in Leiden. Mocht bijvoorbeeld deze nevenfunctie rechtstreeks ten goede komen aan Leiden, horen wij dat graag.”

Nevenfuncties op de website van de gemeente
Meer informatie: Eva de Bakker, edebakker@sp.nl of 06-41324075