Belastingverhoging voor armste gezinnen gaat door

24 december 2007

Belastingverhoging voor armste gezinnen gaat door

ka-tsjingDe eerste actie van de nieuwe coalitie was het loslaten van het solidariteitsbeginsel bij het rioolrecht. Niet langer dragen de sterkste schouders de zwaarste lasten. Door het voorstel van de fractievoorzitters van de PvdA, VVD, CDA en GL moeten de gezinnen in betaalbare huurwoningen per jaar 70 euro inleveren. Niet om meer geld binnen te halen voor de riolen, maar om mensen in dure woningen korting op hun belasting te geven. De SP, ChristenUnie en Stadspartij stemden tegen.

Stilletjes erdoor gefrommeld

Er vond een speciale commissievergadering over dit onderwerp plaats, vlak voor de raadsvergadering. Deze vergadering was niet aangekondigd in de Stadskrant. De coalitiepartijen hadden daarom geen last van insprekende burgers, die het misschien niet rechtvaardig vinden dat de minder draagkrachtigen de belastingkorting van de rijkeren betalen. Janine Clement (CU): “Zo'n procedure houdt niet stand bij de rechter. Het eigen dralen van de indieners van dit voorstel is geen reden voor een spoedeisende behandeling. Dit is een slechte start van het nieuwe college”.

Gesloten rechts front

SP-voorman Antoine Theeuwen: “Deze partijen zetten de solidariteit overboord, ten koste van gezinnen. Er wordt hier schaamteloos rechtse inkomenspolitiek bedreven!”

De SP presenteerde bij de commissievergadering een overzicht van de gevolgen van het nieuwe voorstel, zodat er geen misverstand meer kon bestaan bij andere partijen over waar ze mee bezig zijn.

tabl
mensen in het rode gedeelte van de tabel gaan erop achteruit, in het groene deel erop vooruit. Klik op de tabel voor een grotere versie

Het CDA merkte bij monde van Wouter den Hollander op: “Wij zijn wel voor gezinnen, maar dat betekent niet dat we er ook meteen geld bij doen.”

Indiener Hermans (VVD) begon te verkondigen dat de cijfers die de SP presenteerde “natuurlijk demagogie zijn”, maar hij moest even later erkennen dat de berekeningen van de SP volkomen correct waren.

Desondanks kozen GL, CDA, VVD en PvdA uiteindelijk voor het voorstel waarbij de belasting afhankelijk is van het aantal gezinsleden, en niet van de waarde van het huis. Het eerste stuk rechts beleid is daarmee een feit geworden.

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, tel 071-5215130