Inval politie op Trekvaartplein

11 december 2007

Inval politie op Trekvaartplein

Met een grootscheepse actie, waarbij meer dan 250 politieagenten betrokken waren, heeft de politie vanochtend vroeg om half zes woonwagens doorzocht en mensen gefouilleerd op het Trekvaartplein. De politie had de toegang tot het kamp afgesloten en iedereen die er van af wilde werd staande gehouden en gefouilleerd. Bij kinderen die naar school moesten werd in de schooltassen gekeken, en zelfs een moeder met een zieke kleuter, op weg naar de dokter, werd samen onderworpen aan een onderzoek. De SP maakte het onderstaande (foto)verslag op het Trekvaartplein.

mensen die het woonwagenkamp willen verlaten worden aangehouden en gefouilleerd, wagens worden doorzocht

De mensen die op het Trekvaartplein wonen waren erg van streek. Een bewoonster zegt: “Ik zeg tegen mijn kleinkinderen dat de politie je vriend is, maar ze worden doodsbang gemaakt door dit soort acties”.

de pers was in grote getale aanwezig maar wachtte tevergeefs op een woordvoerder van de politie

Bij een man die niet snel genoeg open deed werd het raam ingeslagen, en een doodzieke vrouw is door het politieoptreden licht gewond geraakt toen ze van haar ziekbed werd gelicht. De man wiens deurraam ingeslagen was zegt: “Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben we dit soort razzia’s in Nederland niet meer meegemaakt”. Hij weet niet wie er voor de schade aan zijn voordeur gaat betalen.

het kapotte ruitje

De bewoners van het Trekvaartplein werden al in 2006 publiekelijk beschuldigd van allerlei misstanden. Burgemeester Lenferink stelde in het Leidsch Dagblad van 3 februari 2006 het volgende: 'De huidige situatie op het Trekvaartplein heeft kenmerken van een vrijplaats. Op een relatief klein gebied gebeuren op grote schaal zaken die niet door de beugel kunnen. Sommige bewoners betalen ten onrechte geen belasting, anderen krijgen een uitkering terwijl ze daar geen recht op hebben, weer anderen hebben huurachterstanden, enzovoorts'.

Achteraf bleek uit een uitgebreid vervolgonderzoek dat dit beeld op aannames gebaseerd was en dat de bewoners van het Trekvaartplein niet anders zijn en behandeld hoeven te worden als in iedere andere Leidse wijk. Zo bleek ook uit mededelingen van de burgemeester in de commissievergadering van bestuur en leefbaarheid van 7 november jongstleden en aan de pers. Op 27 september zei de burgemeester publiekelijk dat eerder door de gemeente een verkeerde voorstelling van zaken over het Trekvaartplein is gegeven. De politieactie valt in dit kader dan ook niet te rijmen. De politie kon op het moment van schrijven nog geen duidelijke informatie geven over de reden van de inval.

op het kamp lopen agenten die net een woonwagen doorzocht hebben weer met lege handen naar hun busje

Meer informatie: Antoine Teeuwen, antoine.teeuwen@gmail.com, tel. 071-5215130