Positieve ontvangst voor ‘Huis van de Sport’

16 december 2007

Positieve ontvangst voor ‘Huis van de Sport’

In het huidige sportpark De Morsch moeten 400 woningen, een multifunctionele sporthal, een atletiekbaan, rugby- en voetbalvelden, scholen, natuur en misschien zelfs een ijsbaan komen. Dat is de inzet van vele Leidse sportclubs in het initiatief ‘Huis van de Sport’. Voormalig SP-wethouder Raymond Keur had zich achter de schermen ingezet om “dit luchtkasteel te laten landen.” De SP steunt het plan.
Impressie van het Huis van de Sport

In het voorjaar maakten Marius Ballieux (voetbalclub DoCoS), Cees Ahsmann (rugbyclub DIOK) en Tjeerd Scheffer (basketbalclub ZZ Leiden) een plan om in de Mors een modern sportpark met woningbouw te bouwen.
Wethouder Marc Witteman was in eerste instantie niet onder de indruk. Toenmalig SP-sportwethouder Raymond Keur: “Ik vond het wel sterk. Bij de afdeling voor ruimtelijke ordening werd het plan bekeken als een luchtkasteel. Ik heb mijn best gedaan om dat kasteel te laten landen, wat nu toch gelukt is.”

Afgelopen dinsdag presenteerden de initiatiefnemers hun plan voor een raadscommissie. De plannen bleken financieel haalbaar te zijn. De gemeente gaat nu samen met de initiatiefnemers de plannen verder uitwerken. Alle politieke partijen waren enthousiast over het plan, dat na 2010 aangelegd zou kunnen worden. SP-raadslid Louk Rademaker: “Ik ben erg enthousiast over dit plan. Samen met de initiatiefnemers moet dit zo snel mogelijk uitgewerkt worden.”

Raymond Keur (SP): “Het idee is om op die plek winst te halen met woningbouw op goedkope grond. Je kan daarmee het sportareaal op een adequaat niveau krijgen. De extra winsten kan je gebruiken voor sociale woningbouw in de hele stad. Wellicht kan je de ‘Sportcity’ bij de Vijf Meihal dan wat afpellen ten gunste van woningbouw. Maar haal daar niet alle sport uit weg, behoud bijvoorbeeld nog een kloeke sportzaal.”

Cees Ahsmann is nu voorzitter van de stuurgroep. “Ik wil niet tegen de politiek, maar met de politiek werken. Maar uiteindelijk beslist de raad, ook over de eventuele schaatsbaan. We moeten serieus dit plan onderzoeken, met een professionele sporthal, een schaatsbaan en optimaal gebruik van de grond. Het plan moet wel compleet uitgevoerd worden, het moet niet opgeknipt worden.”

In een reactie betrok wethouder Witteman ook de verkeersproblemen in het gebied. Hij wil infrastructurele problemen in de omgeving deels betalen uit de winst van het Huis van de Sport. Raymond Keur: “Daar moet je voor gaan liggen. De winsten zijn bedoeld voor sport en woningbouw. Natuurlijk is goede infrastructuur nodig, maar die moest toch al aangelegd worden.”

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389