Wrang “kerstcadeau”: belastingverhoging voor armste Leidenaren

18 december 2007

Wrang “kerstcadeau”: belastingverhoging voor armste Leidenaren

Gemeentelijke belastingenOp de valreep wil het nieuwe rechtse college de gemeentelijke belastingen veranderen. In het voorstel van de PvdA, VVD, CDA en GroenLinks krijgen gezinnen in een sociale huurwoning een verdriedubbeling van de rioolbelasting voor hun kiezen. SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen: “Het nieuwe college wil dit asociale belastingplan er nog snel even doorfrommelen vóór het nieuwe jaar. Dat is een wrang kerstcadeau voor de Leidse gezinnen.”

Op donderdag aanstaande wordt het nieuwe belastingplan besproken in de gemeenteraad. Er is een speciale commissievergadering, die om 18:30 begint. U kunt zich tot 16:00 op de dag zelf aanmelden om te spreken. U krijgt dan kort de tijd om aan de gemeenteraadsleden te vertellen wat u ervan vindt. Om te kunnen inspreken moet u contact opnemen met de raadsgriffier, 071 - 516 51 01 of via m.ritzema@leiden.nl.

Korte geschiedenis van het Leidse belastingstelsel

Leiden kende jarenlang een Onroerend ZaakBelasting Gebruikers (OZB gebruikers). De hoogte van die belasting hing af van de waarde van het huis van de bewoner, de zogenaamde WOZ-waarde. Begin 2006 werd de OZB gebruikers landelijk afgeschaft, en werd dat vervangen door afvalstoffenheffing en rioolrecht.
Voor het verkiezingsjaar 2006 koos toenmalig VVD-wethouder Van der Sande ervoor om géén afvalstoffenheffing in te voeren. Daarmee werd Leiden de gemeente met de laagste belastingen van Nederland. Als gevolg daarvan was er geen geld meer voor het opknappen van de Leidse basisscholen.
Na de verkiezingswinst van de SP voerde SP-wethouder financiën Raymond Keur de afvalstoffenheffing alsnog in. Leiden zit sindsdien op het gemiddelde niveau van gemeentelijke belastingen.

gemiddelde van de grote steden in Nederland.
De Leidse belastingen onder SP-wethouder Raymond Keur: gemiddelde van de grote steden in Nederland.

Daarnaast wilde het linkse bestuur dat de sterkste schouders de zwaarste lasten bleven dragen. Daarom werd ervoor gekozen om de hoogte van het rioolrecht afhankelijk te maken van de waarde van het huis.

Nieuw college wil af van belastingsolidariteit

Antoine Theeuwen (SP): “Het nieuwe, rechtse college wil dat niet meer. Het totaal van de geïnde belasting verandert niet, alleen de manier waarop het verdeeld is. De gezinnen worden gepakt door soms een verdriedubbeling, terwijl alleenstaanden in dure koopwoningen grote belastingvoordelen krijgen.”

Een overzicht van de gevolgen van het asociale belastingplan.
Alle huurders in een betaalbare huurwoning gaan erop achteruit, ten gunste van de dure koopwoningen. (Klik op de afbeelding voor een vergroting!)

Gezinnen in een sociale huurwoning kunnen een verdriedubbeling van gemeentelijke rioolbelasting tegemoet zien: van 39 naar 111 euro per jaar. Sowieso zal iedereen in een huurwoning – de helft van de Leidenaren – meer moeten gaan betalen.
Tegenover de hogere belastingen voor gezinnen krijgen bewoners van een dure koopwoning grote voordelen. Een alleenstaande in een appartement van 350.000 euro ziet zijn belasting halveren van € 118 naar € 59 per jaar.
Antoine Theeuwen (SP): “Het nieuwe college bedrijft dus ouderwetse rechtse inkomenspolitiek. Korting op de belasting voor de rijkeren, dat wordt opgehoest door de minder rijke gezinnen. Een gezin met één kind in een sociale huurwoning gaat straks het driedubbele betalen. Dat geld is geen extra belastingopbrengst, maar wordt gebruikt om mensen in dure huizen korting te geven op hun gemeentelijke belastingen.”
Voormalig SP-wethouder financiën Raymond Keur: “Het doet mij pijn om te merken dat, direct nadat de SP uit het college is, mijn oud-collega’s de solidariteit in de gemeentelijke belastingen om zeep willen helpen.”
“De Leidse bevolking wil best belastingen betalen aan een goed doel. De door ons ingestelde rioolrechtheffing stuitte nergens op grote bezwaren. Maar ja, dit is het eerste en zeker niet het laatste staaltje van liberale symboolpolitiek dat nodig is om het verschil met het vorige college te markeren.”

Meer informatie: Antoine Theeuwen, 071 - 521 51 30, antoine.theeuwen@gmail.com