Algemene beschouwingen bij nieuw college-akkoord

27 januari 2008

Algemene beschouwingen bij nieuw college-akkoord

In de raadsvergadering van 22 januari 2008 werd het college-akkoord van het nieuwe college besproken. Lees hieronder de speech van SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen.

"Een college-akkoord voor twee jaar zonder visie, zonder titel en zonder een financiële onderbouwing, dat is het resultaat van maar liefst 10 weken onderhandelen tussen partijen die zich gevonden hebben in ouderwetse handjeklap-politiek.

Het gaat in dit college-akkoord helaas niet over mensen, maar vooral over grote projecten.

Onderhandelingen die een uitruil van punten uit de verkiezingsprogramma’s van de deelnemende partijen weergeven met als bindende factor de RijnGouweLijn, waarvan de Leidse bevolking toch overduidelijk heeft laten weten dat ze deze niet wil.

De collegedragende partijen PvdA, CDA, VVD en GL gaan expres met hun rug naar de Leidenaren toe staan.

De reacties in de stad zijn overduidelijk: 'dit is verraad' en 'de volgende keer stem ik helemaal niet meer', hoorden wij in de stad. De collegedragende partijen verspelen het vertrouwen van de Leidenaren. De SP vindt dat heel ernstig. De politiek moet er voor de mensen van Leiden zijn, dat is onze bestuurlijke verantwoordelijkheid! Op deze manier worden de mensen cynisch gemaakt. U ondermijnt niet alleen het vertrouwen in de eigen politieke partijen, maar ook in de democratie in zijn algemeenheid! Daarmee wordt aan de poten van een van de belangrijkste pijlers van onze beschaving gezaagd.

De manier waarop het verraad van het referendum in het college-akkoord is opgeschreven, getuigt ook van een totaal gebrek aan respect voor de Leidenaren. Niet alleen gaat het lijnrecht in tegen de overduidelijke wens om de RGL niet door Leiden aan te leggen, dit college denkt ook de Leidenaren voor de gek te kunnen houden. Door te doen alsof het referendum alleen over de Breestraat ging, of alleen over sneltrams van een bepaalde breedte of lengte.

Uiteindelijk is het de vraag of dit project, waarvan zelfs CDA-minister Eurlings twijfelt over nut, noodzaak en kosten, nog wel doorgang zal vinden. De provincie kan de RGL eigenlijk niet betalen, daar heeft de Randstedelijke Rekenkamer al twee keer voor gewaarschuwd. De NS is tegen, Leiden is tegen en de Nationale Ombudsman vindt het schandalig hoe er hier in Leiden met de democratie wordt omgesprongen.

Onze voormalige coalitiepartners hadden niet de moed om de strijd aan te gaan met de provincie, dus die strijd zal door anderen samen met de SP worden gevoerd.

Maar of die RGL nu doorgaat of niet, het zal nog lang, heel lang duren om het beschadigde vertrouwen van mensen in de politiek weer te herstellen.

Voorzitter,

In dit collegeprogramma leveren alle partijen in:
De PvdA want het is minder sociaal, GroenLinks want het is niet groen, de VVD want het is niet financiëel onderbouwd. Om over het CDA maar te zwijgen, want die hebben maar al te graag een draai gemaakt om maar op het pluche van de wethoudersstoel te komen.

Gekozen wordt er voor grote projecten. Zo wordt er niet gesproken over sporters maar over het Huis van de Sport, er wordt niet gesproken over het in stand houden van een goede muziekcultuur maar over de Nobellocatie, en er wordt niet meer over verkeersproblemen en bereikbaarheid gesproken maar over de RGL en de RijnlandRoute. De problemen die zich op korte termijn voordoen worden afgewenteld op grote projecten, alsof zij alles zouden oplossen.

Zijn de collegedragende partijen weer op het oude pad van hoge ambities zonder realiteitsbesef? Al deze projecten zijn mogelijke oplossingen voor de lange termijn, maar wat gaat dit college nu de komende twee jaar doen?

Eén heldere korte termijn keuze die wel gemaakt wordt, is het medische heroïneproject. Eén zin!!! “We zien af van het project met de medische heroïne.”

Het is voor de SP onbegrijpelijk dat een zeer kwetsbare groep mensen, die niet in staat is voor zichzelf op te komen, op deze manier terug in de goot worden geduwd. Zonder uitleg en zonder alternatief. Er zijn al mensen in dienst genomen om deze hulpverlening op te zetten. Er is vergevorderd overleg om een convenant met de buurt af te sluiten. Er is geld van het Rijk. En nu wordt er met een pennestreek alles van tafel geveegd. Wat zegt dat over betrouwbaarheid van de overheid?

Een ander ‘groot project’ betreft de Oostvlietpolder. Daar waar de oude oppositiepartijen het niet eens waren met het compromis van het linkse college en er schande van spraken, omarmen zij ditzelfde compromis! Vooral het CDA maakte er bij de vorige algemene beschouwingen een punt van, wat er toe leidde dat meneer De Haan zelf een motie indiende om de polder groen te houden. Al deze mooie woorden ten spijt: het CDA lijkt de motie te zijn vergeten en schaart zich achter het compromis.

Voorzitter, ten slotte.

Maakt de SP zich zorgen over het ontbreken van een financiële verantwoording voor de plannen van dit college-akkoord. Het vorige college heeft veel werk gemaakt van het weer onder controle krijgen van de gemeentelijke organisatie en financiën. Behoedzaam werd er omgesprongen met het geld van de Leidse belastingbetalers, zeker in het licht van de op handen zijnde bezuinigingen en de problemen in de organisatie, die wel vastgesteld zijn maar verre van opgelost.

In de laatste zin van het coalitie-akkoord geven de collegedragende partijen aan het voornemen te hebben om weer schulden te gaan maken. Schulden om de ‘centrumfunctie’ op peil te houden, kortom voor de grote projecten waar het college-programma bol van staat. Wederom wordt er niet gesproken over de mensen, maar zij zijn wel diegenen die straks de schulden die dit college maakt moeten ophoesten."

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, tel 071-5215130