Cijfers over RijnlandRoute waardeloos

24 januari 2008

Cijfers over RijnlandRoute waardeloos

Er zijn verschillende rapporten die het nut en de noodzaak van de RijnlandRoute proberen aan te tonen. De rapporten zijn gemaakt in opdracht van de provincie en de regio Holland Rijnland, waarvan de bestuurders graag een half miljard euro uittrekken voor nieuw asfalt. De cijfers zijn enorm naar de conclusie (de RijnlandRoute is nodig) toegeschreven, zoals ook blijkt uit het commentaar op de rapporten van De Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland. De gemeente Voorschoten gelooft ook helemaal niets van de cijfers, en laat een second opinion doen door TNO en het bureau Witteveen & Bos. De second opinion wordt op 4 februari bekend.
RR suxxors

In de nut- en noodzaaknota van de RijnlandRoute en de Maatschappelijke Kosten/Baten Analyse wordt gebruik gemaakt van modellen die een flinke toename van het auto- en vrachtverkeer voorspellen. De voorspelling van de groei van het verkeer is gebaseerd op allerlei andere cijfers, die duidelijk uit iemands dikke duim zijn gezogen.

Groei aantal inwoners

Meer verkeer in 2020 zou het gevolg kunnen zijn van een toename van het aantal bewoners. Maar het aantal inwoners van deze regio neemt al jaren niet meer toe. In de nut- en noodzaaknota staat zelfs expliciet vermeld dat er wordt uitgegaan van "migratiesaldo nul", geen extra inwoners voor de regio dus. De woningbouw die gepland is is nodig, omdat er gemiddeld steeds meer kleine huishoudens zijn, m.n. eenpersoonshuishoudens.

Grotere beroepsbevolking

Gezien de vergrijzing zal de beroepsbevolking eerder krimpen dan groeien.

Groei werkgelegenheid

In het rapport wordt geschermd met een enorm veel extra kantoorruimte. Volgens de cijfers in de notitie, zal er in 2020 twee en een half keer zo veel kantoorruimte zijn als nu! En dat bij een krimpende beroepsbevolking...

Groei woonwerk-verkeer

Als er meer werkgelegenheid is, maar de bevolking in de regio neemt niet toe, kunnen er natuurlijk meer forensen komen van buiten de regio. Maar is het echt te verwachten dat er dagelijks duizenden mensen extra van buiten de regio Holland-Rijnland naar hier zullen komen? En die dan ook net bij Leiden van de A4 naar de A44 of omgekeerd moeten?

Een belangrijk deel van de extra werkgelegenheid waarvan wordt uitgegaan (bijna de helft van de extra kantoorruimte) is op het Leidse BioScience-park. En dat is prima met het OV te bereiken. En voor mensen in Leiden of op de nieuwe wijk Valkenburg ook met de fiets.

Groei transport

De bloementeelt en de veiling worden als redenen genoemd voor een groei van het transport. Maar het meeste van wat zij vervoeren gaat via de A44 naar Schiphol. Bovendien rijden ze buiten de spits.

De extra kantorenruimte in het Leidse BioScience-park zal al helemaal niet zorgen voor veel extra vrachtverkeer.

Wiskundige truc

Er wordt sowieso gerekend met een “autonome groei” van het autoverkeer. Die is gebaseerd op het verleden, zonder verder rekening te houden met het nu en de toekomst. Er wordt dus vanuit gegaan dat er in Nederland bij een gelijk blijvende bevolkingsomvang steeds meer auto's zullen komen. En dat ondanks de vergrijzing en de opkomst van internet en telewerken, en ondanks het groeiende bewustzijn van de milieuproblematiek.

Oplossing voor Churchilllaan?

Nu is het daar natuurlijk onprettig druk, maar uit de kentekenanalyse bleek dat de RijnlandRoute daar maar weinig in zal veranderen. De getallen die in de notitie genoemd worden ("bijna 25% van het verkeer is doorgaand") zijn heel anders dan die in de werkelijkheid: 3,6 tot 15%. Dat cijfer van 25% is dus duidelijk verzonnen om naar de gewenste conclusie te komen. En dat stelt alle andere 'berekeningen' ook in een ander daglicht.

Waardeloos voor Leiden

Er staat zelfs dat het verkeer met 30% a 40% zou afnemen op de Churchilllaan als gevolg van de RijnlandRoute. Maar de RijnlandRoute helpt op geen enkele manier voor Leidenaren die in en uit Leiden willen! Er komst geen extra aansluiting op het Leidse wegennet, dus iedereen die Leiden in of uit wil, zit nog steeds vast aan de Europaweg aan de ene kant, en de Plesmanlaan aan de andere kant van Leiden. Het kruispunt met de A44 wordt door de RijnlandRoute alleen maar drukker. En doordat de provincie en de gemeente veel geld uitgeeft voor de RijnlandRoute, worden de échte probleem voor Leiden, zoals de Lammebrug en de Europaweg, niet opgelost.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel. 06-15042822