SP blij met steun voor Burgemeesters voor Vrede

30 januari 2008

SP blij met steun voor Burgemeesters voor Vrede

In de commissievergadering Bestuur en Leefbaarheid van 29 januari stond eindelijk de bespreking over Burgemeesters voor Vrede op de agenda. De SP fractie heeft daar al lange tijd geleden aandacht voor gevraagd. Burgemeesters voor Vrede is een initiatief van de oud-burgemeester van Hiroshima, om te strijden voor een wereld zonder kernwapens en bij te dragen aan landurige vrede op de wereld. Een raadsmeerderheid steunt de ondertekening van het initiatief Burgemeesters voor Vrede. De SP is blij dat de gemeente Leiden de Burgemeesters voor Vrede steunt. Dat is een belangrijk signaal als het gaat om het bevorderen van de internationale solidariteit.
Mayors for Peace

In de raadsvergadering van 26 september 2006 vroeg Eva de Bakker namens de SP al (Groen Links had eerder ook al eens een poging gedaan) of de burgemeester bereid was om namens Leiden het initiatief Burgemeesters voor Vrede te ondertekenen. Lenferink gaf toen aan daar niet onwelwillend tegen over te staan, maar eerst de mening van de raad te willen horen. Deze bespreking liet echter bijzonder lang op zich wachten, ondanks herhaaldelijk vragen om behandeling.

Burgemeesters voor Vrede is, zoals gezegd, een initiatief dat is opgestart door de oud-burgemeester van Hiroshima in 1982. Het doel hiervan was en is om te strijden voor een wereld zonder kernwapens. Bovendien heeft dit initiatief tot doel om overal op de werld langdurige vrede tot stand te brengen, door de achtergronden van onrust en geweld weg te nemen. Sinds 1982 hebben veel burgemeesters over de hele wereld hun handtekening onder dit initiatief gezet. Daarmee is het een belangrijk gemeenschappelijk signaal dat er actief gestreefd moet worden naar een wereld zonder kernwapens. De SP is blij dat uiteindelijk dan toch besloten is om als gemeente Leiden aan te sluiten bij Burgemeesters voor Vrede.

SP-raadslid Han Dirks: “We zijn blij dat Leiden zich aansluit bij Burgemeesters voor Vrede, en ik hoop dat de gemeente de doelen van dit initiatief actief uitdraagt. Het is een signaal van internationale solidariteit.”

www.mayorsforpeace.org