SP wil permanente tentoonstelling van werk Jan Wolkers.

18 januari 2008

SP wil permanente tentoonstelling van werk Jan Wolkers.

Jan WolkersDe SP Leiden heeft de nieuwe wethouder van cultuur Jan Jaap de Haan om meer informatie gevraagd over een museum voor Jan Wolkers in Leiden. SP-raadslid Eva de Bakker: “In de media verschenen berichten over een Wolkersmuseum in deze stad. Het was echter onduidelijk wat de plannen precies inhouden en wat het nieuwe college van Burgemeester en Wethouders daarvoor wil doen.” Het is een wens van Wolkers zelf en zijn familie om in Leiden zijn werk permanent tentoon te stellen. Wethouder De Haan (CDA) heeft afgelopen dinsdag meer duidelijkheid gegeven. Volgens De Bakker kan het college zich actiever inzetten om zo’n museum in Leiden tot stand te laten komen. De SP wil met een voorstel komen om de gemeente aan te sporen om een permanente tentoonstelling mogelijk te maken.

De Bakker constateert dat er 2 punten zijn die een museum in de weg staan; de financiën en ruimte. “Wethouder De Haan wil niet de collectie van Jan Wolkers kopen, maar dat is ook niet nodig. Door werken in bruikleen te nemen is veel mogelijk, maar daar is wel goede wil voor nodig,” aldus De Bakker. “Bovendien is het een wens van Wolkers zelf, zo heeft hij nog persoonlijk aangegeven aan oud-cultuurwethouder Paul Jonas (SP).”

Op 19 oktober 2007 is Jan Wolkers overleden. Zijn familie, bij monde van zijn vrouw Karina, heeft aangegeven graag Wolkers’ werk in Leiden te zien. Inmiddels is bekend dat er in oktober van dit jaar een overzichtstentoonstelling komt in De Lakenhal, een jaar na het overlijden. Een permanente tentoonstellingsruimte is echter nog niet gevonden.

“Het college zegt geen nieuw pand aan te willen kopen voor een museum, maar er staan momenteel in Leiden veel gemeentelijke panden op de verkooplijst. Het aankopen van een pand hoeft helemaal niet,” aldus De Bakker. Feit blijft, dat een pand geschikt moet zijn wat betreft een goed klimaat voor de culturele en literaire werken. Het aanpassen van een ruimte om te zorgen dat bijvoorbeeld de luchtvochtigheid goed is, is kostbaar. Dat is ook gebleken bij museum De Lakenhal, die kort geleden een nieuw klimatiseringsysteem heeft gekregen. Inmiddels hebben De Lakenhal en Naturalis al laten weten interesse te hebben voor het werk van Wolkers, zo blijkt uit de antwoorden van de wethouder. Naturalis heeft interesse voor het werk, omdat Jan Wolkers een sterke band met de natuur had.

“Ik denk dat er voor een permanente tentoonstelling veel mogelijk is, als onder andere het bedrijfsleven van Leiden erbij betrokken wordt. In samenspraak met partners in de stad, de gemeente en de familie van Wolkers kan iets moois tot stand komen. Er is een pro-actieve houding nodig van de gemeente om een permanente tentoonstelling van Wolkers’ werk voor elkaar te krijgen,” zegt De Bakker. “Ik kreeg niet de indruk dat het college zich er erg actief voor in zet. De wethouder sprak vooral over de ‘beren op de weg’, zoals de kosten. Er zal niet op korte termijn een voorstel van Ben W naar de gemeenteraad komen. Zonder pro-actieve houding kan het idee voor een Wolkersmuseum snel wegwaaien naar een andere stad. Dat zou zonde zijn! Zowel voor de stad, als voor Wolkers’ laatste wens en zijn familie.”

Meer informatie: Eva de Bakker, edebakker@sp.nl
De Lakenhal