h

Werkbezoek aan waterstof

12 januari 2008

Werkbezoek aan waterstof

Woensdag 9 januari was de SP op bezoek bij Hydrogenics, een bedrijf in Duitsland dat allerlei producten maakt die met accu's en waterstofcellen aangedreven worden. Onder andere kleine personenbusjes, die ideaal zouden zijn voor het Stadsparkeerplan.
h2

Waarom waterstof

Waterstof wordt over het algemeen gemaakt van elektriciteit. Het wordt niet in de natuur gevonden, zoals olie. Het grote voordeel van waterstof, is dat het heel veel energie bevat in relatief weinig ruimte. Ook gaat het 'tanken' van waterstof veel sneller dan een accu opladen. En verder is het net zo schoon als elektriciteit; als het 'verbrand' wordt, ontstaat er alleen zuiver water. Maar het blijft een 'verlengstuk' van elektriciteit. Waterstof moet natuurlijk wel van groene stroom gemaakt worden, wil het echt een milieuvriendelijke manier van energie-opslag zijn.

Voor- en nadelen van waterstof

De twee grote voordelen zijn het feit dat de verbranding volkomen schoon is, en dat het zo veel energie bevat in weinig gewicht en ruimte. Daardoor is het ideaal om binnenstedelijk vervoer mee aan te drijven. Binnenstedelijk vervoer op alleen accu's heeft het nadeel dat deze elektrische voertuigen nodeloos zwaar zijn, dat het opladen erg lang duurt, en dat de actieradius erg klein is (meestal minder dan 100 km voor een busje). De bussen van het Leidse Stadsparkeerplan rijden ongeveer 150 km per dag.

Nadelen zijn dat het gemaakt moet worden van elektriciteit en dat het weer omgezet moet worden in elektriciteit om het te gebruiken, en dat daarbij verlies optreedt. Dat verlies wordt door de vooruitgang van de techniek echter steeds kleiner. En het is nu al efficiënter om een busje op zowel accu's als waterstof te laten rijden (een hybride systeem), dan alleen op accu's.

waterstofcel
in deze waterstofcel worden waterstof en zuurstof bij elkaar gebracht. Bij die reactie ontstaan water en elektriciteit


op het dak van dit busje bevinden zich de twee waterstoftanks, een waterstofcel en een dc/dc-converter, die zorgt dat de spanning die naar de accu gaat altijd goed is

Verder is waterstof natuurlijk, zoals alle brandstoffen, brandbaar. Erg brandbaar. Maar het voordeel ten opzichte van benzine is wel dat het een zeer licht gas is. Als het ontbrandt, stijgt het. En dat doet een plas benzine natuurlijk niet.

Waterstof in Europa

Er zijn allerlei experimenten met waterstof aan de gang. Onder andere in vorkheftrucks en backup-energievoorzieningen, en natuurlijk met vervoer. In Europa rijden alles bij elkaar al enkele honderden voertuigen op waterstof rond, en de Europese unie heeft allerlei subsidies beschikbaar om dat aantal uit te breiden. Er zijn verschillende Europese steden waar al kleine en minder kleine hybride personenbusjes rondrijden. Zo maakt de stad Amsterdam deel uit van de Hydrogen Alliance, een internationaal samenwerkingsverband van steden dat de waterstofrevolutie een stapje dichterbij wil brengen.

busje komt zo
een hybride busje van Rheinbahn. De kap van de waterstofinstallatie op het dak is verwijderd, zodat de waterstoftanks zichtbaar zijn

Mede daarom was er bij het werkbezoek ook iemand aanwezig van een bureau dat helpt bij het verkrijgen van Europese subsidie, en een ondernemer die met waterstof aan de slag wil in Nederland. De SP zal zich de komende tijd, samen met andere Leidse politieke partijen die daar interesse in hebben, inzetten om te proberen realistische plannen te ontwikkelen om de waterstofrevolutie een stapje dichterbij te brengen.

werkplaats
de werkplaats van Hydrogenics

Waterstof in Leiden?

In Leiden hebben we een fantastisch Stadsparkeerplan. De busjes van het Stadsparkeerplan lopen momenteel gewoon op diesel, en dat stinkt, maakt herrie en is vervuilend. Is het haalbaar om die busjes te vervangen door hybride busjes?

Hybride waterstofbusjes zijn nog erg duur in aanschaf. De busjes die Hydrogenics produceert kosten bijvoorbeeld al gauw drie ton per stuk. Bovendien zou je een waterstofgenerator moeten hebben om het echt goed te doen. Je kan ook waterstof laten aanvoeren in vrachtwagens, maar dan levert dat weer vervuiling op. Een waterstofgenerator kost tegen een miljoen euro. En daar zou de EU bij kunnen helpen. Er staan vele miljoenen klaar om goede ideeën te subsidiëren. De SP denkt dat een Park and Ride-systeem zoals dat van het Stadsparkeerplan een ideale toepassing zou zijn voor waterstof.

Daarnaast is het onderhoud (vooralsnog) duurder. Maar de energiekosten zijn ongeveer twee keer zo laag. En de voordelen van schone en stille busjes zijn natuurlijk duidelijk, zeker voor een dichtbevolkte stad als Leiden.

Andere mogelijkheden voor Leiden

De Stichting Stadsparkeerplan Leiden is bezig om samen met partners te kijken naar de mogelijkheid om busjes en taxi's op gas te laten lopen. Gas heeft als groot voordeel dat de verbranding alleen CO2 en water oplevert, en geen fijnstof en stikstofgerelateerde uitstoot. Bovendien produceert de waterzuiveringsinstallatie in Leiden methaan (biogas), waar nu helemaal niets mee gebeurt! Het gaan gebruiken van dat gas zou voor zowel het Hoogheemraadschap, de stad Leiden als het Stadsparkeerplan voordelen hebben.

Wilt u meer weten over waterstof? Bekijk dan de pagina hierover van het VPRO documentaire-programma Tegenlicht. Op deze pagina vindt u informatie, interessante links en ook de documentaire De Waterstofrevolutie, die u met de links rechts in beeld in zijn geheel kunt bekijken.
Download hier een brochure over verschillende typen hybride busjes en bussen
Download hier een brochure over de midibus die geschikt zou zijn voor het Stadsparkeerplan
Lees hier meer over de Hydrogen Alliance
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822

U bent hier