Oostvlietpolder groen?

9 februari 2008

Oostvlietpolder groen?

Tijdens de laatste vergadering van de commissie werk en financiën stond het Leidse beleid over bedrijventerreinen op de agenda. Het doel van de vergadering was uitgangspunten vast te stellen die gebruikt zullen worden om een Leidse visie op bedrijventerreinen te ontwikkelen. Daaronder vallen ook het industrieterrein De Waard en het mogelijke industrieterrein Oostvlietpolder.
De hartelijke groeten uit de OVP!

Twee uitgangspunten die door het college werden voorgelegd waren opmerkelijk te noemen. Ten eerste werd vastgesteld dat bedrijven niet actief door de gemeente van woonwijken naar bedrijventerreinen worden uitgeplaatst. Ten tweede werd voorgesteld om bij eventuele uitgifte van het bedrijventerrein Oostvlietpolder zowel Leidse als niet-Leidse bedrijven te faciliteren.

Sinds 1990 is er in Leiden ongeveer 23 hectare aan bedrijventerrein getransformeerd naar woningbouw. Wethouder Witteman (PvdA) maakte duidelijk een kordaat einde te willen maken aan de ‘gewoonte’ om verouderde bedrijventerreinen te transformeren naar woonwijken. Hiermee is een actieve uitplaatsing van bedrijventerrein De Waard richting Oostvlietpolder van de baan.

Een opmerkelijke ontwikkeling gezien het feit dat meerdere partijen, waaronder GroenLinks, destijds ingestemd hebben met het bebouwen van de Oostvlietpolder onder de veronderstelling dat het nieuwe bedrijventerrein gebruikt zou worden voor uitplaatsing van Leidse bedrijven uit de binnenstad.

Als bovendien ook nog eens gesteld wordt dat een eventueel bedrijventerrein in de Oostvlietpolder gebruikt gaat worden om bedrijven uit de regio te faciliteren, en niet alleen Leidse bedrijven, toont aan dat de eerdere 'hoge nood' om de Oostvlietpolder te bebouwen om de binnenstad milieuvriendelijker te maken klinkklare nonsens was.

SP, CDA, D66, CU, SLO en LL zijn voor het behoud van de laatste Leidse agrarische polder, maar hebben net niet genoeg zetels om een meerderheid te vormen. De wending in het beleid aangaande bedrijventerrein De Waard zou zo’n meerderheid toch nog kunnen bewerkstelligen, als de politiek tenminste consequent is.

De fractievoorzitter van de SP, Antoine Theeuwen, heeft aangekondigd om tijdens de raadsvergadering van komende dinsdag 12 februari met een amendement te komen. “Er is nu geen enkele reden meer voor partijen die voor een beter milieu kiezen om nu de bebouwing van de Oostvlietpolder nog door te willen zetten”, aldus Theeuwen.

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, tel 071-5215130