De Koppenhinksteeg en het geld

3 april 2008

De Koppenhinksteeg en het geld

In 2005 werd de aanzet gegeven om de activiteiten in de Koppenhinksteeg te legaliseren; de situatie van deels kraak, deels huur, zou opgeheven worden. Woningcorporatie Ons Doel zou eigenaar van het pand worden, en het ook opknappen. Dat kost natuurlijk geld, en daarvoor is in 2007 een eerste schatting gemaakt. Nu zegt het nieuwe college: het opknappen wordt te duur. Maar hoe zit het nou eigenlijk?

Kosten

De verbouwing en legalisering van de Koppenhinksteeg zal de gemeente naar schatting 775.000 euro kosten. Daarbij moet bedacht worden dat er zo’n 40 jaar geen onderhoud aan de panden is gepleegd door de eigenaar: de gemeente. De verbouwing is duurder dan 775.000 euro, maar Ons Doel steekt er ook eigen geld in. Het pand wordt door de gemeente voor één euro aan Ons Doel verkocht met de verplichting dat zij de renovatie op zich nemen.

Reserveringen

Er staat al langer geld gereserveerd binnen de gemeente voor de panden aan de Koppenhinksteeg, onafhankelijk van wel of niet legaliseren. De panden zijn van de gemeente, en monumentaal, dus op een bepaald moment zouden ze toch opgeknapt moeten worden. Er zijn op dit moment twee potjes die reserves bevatten voor de Koppenhinksteeg.

Als eerste is er een reserve genaamd “Herstructureringsfonds Woongebieden Ons Doel”. Die reserve is ooit gevormd binnen de begroting van de gemeente, toen woningcorporatie Ons Doel haar erfpacht afkocht. Dat betekent dat Ons Doel niet langer jaarlijks erfpacht hoefde te betalen, maar in één keer eigenaar werd van de grond onder haar woningen, voor een bepaald vast bedrag.

Uit dat potje wordt een deel van de legalisering en opknap van de Koppenhinksteeg betaald. Het potje is veel groter, maar is ook niet alleen voor de Koppenhinksteeg bedoeld. Het bedrag dat daar uit wordt gehaald zou volgens het college maximaal 460.000 euro mogen zijn.

Daarnaast is er nog een tweede reservering: de pot “Panden Koppenhinksteeg”, die binnen de reserve “Stadsvernieuwing” valt. Die pot wordt ook genoemd in de afspraak uit 2007 over de legalisering. In die pot zat 320.000 euro, maar daar is inmiddels al 116.000 euro van opgesoupeerd.

Kredieten

Maar gereserveerd geld kan nog niet meteen uitgegeven worden. Daarvoor moet een krediet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

Uit de pot van 320.000 euro is een krediet beschikbaar gesteld van 296.000 euro. Als de legalisering doorgaat, zou de rest van het geld van de pot ook beschikbaar gesteld kunnen worden voor het doel waarvoor het gereserveerd was.

Uit de pot “Herstructureringsfonds Ons Doel” is nog niet officieel een krediet beschikbaar gesteld. Er is alleen een schatting, en de stelling van het nieuwe college, dat het bedrag dat wordt uitgegeven niet hoger mag zijn dan die schatting: 460.000 euro.

Plussen en minnen

Als je dan alles met elkaar verrekent blijkt dat in de reserves nog 664.000 euro zit. Als dat geld allemaal beschikbaar wordt gesteld met kredieten komt de gemeente dus nog 111.000 euro tekort.

Oplossing voor tekort

Er zijn verschillende mogelijkheden om dit tekort op te lossen. De SP heeft voorgesteld om een andere pot aan te spreken, de pot “Ontwikkeling Maatschappelijk Vastgoed”. Deze reserve is ingesteld door oud-wethouder Raymond Keur, en daar zit 512.000 euro in.

Maar er zijn misschien ook andere mogelijkheden. Dat zal blijken in de discussies in de volgende weken.

Download hier de motie van de SP, waarin het tekort wordt opgelost. Daarin staan ook de raadsbesluiten genoemd waarbij de reserves en kredieten zijn vastgesteld.