Koninginnedag en Hemelvaartsdag gratis met de bus?
Koninginnedag en Hemelvaartsdag gratis met de bus?
Dat klinkt leuk, maar het is helaas geen promotie-aktie van Connexxion. Integendeel, het gratis vervoer is onderdeel van een landelijke aktie van de vervoersvakbonden om hun looneisen kracht bij te zetten. Vrijdag a.s. zijn de laatste onderhandelingen tussen de bonden en de werkgevers, en als dat op niets uitloopt, zullen de akties doorgaan.
Onderhandelingen over beter loon
Terwijl het management van de vervoersbedrijven er vorig jaar tussen de 10% en 15% op vooruit ging, kan er voor het overige personeel niets af. En dat terwijl hun koopkracht (zoals van zo veel Nederlanders) de laatste jaren alleen maar slechter is geworden. Daarom eisen de bonden (onder andere) 3,5% loonsverhoging. De werkgevers willen niet eens praten over loonsverhoging. Als het loon niet verhoogd wordt, zullen de chauffeurs en andere werknemers van de vervoersbedrijven door de inflatie er in koopkracht op achteruit gaan.
Vrijdag laatste onderhandelingen
De werkgevers willen dus helemaal niet praten over loonsverhoging, en de bonden hebben hun laatste eis op tafel gelegd. Daarover wordt vrijdag a.s. onderhandeld. Aan het eind van de avond zal duidelijk worden of de bonden en werkgevers het eens worden of niet, en of dus de akties doorgaan of niet.
Akties
De akties die zijn gepland beginnen publieksvriendelijk: er wordt niet meer gecontroleerd op plaatsbewijzen op 30 april (Koninginnedag), 1 mei (Hemelvaartsdag), 5, 6, 11 en 12 mei. Als er daarna nog steeds geen overeenstemming is bereikt zal er gestaakt worden.
Marktwerking werkt niet
Het enige waar marktwerking in het openbaar vervoer toe heeft geleid, is dat buslijnen in verschillende gebieden niet goed meer op elkaar aansluiten, dat lijnen naar kleinere dorpen zijn geschrapt, en dat er bezuinigd is op personeel en materieel. Marktwerking verhindert bovendien de ontwikkeling van milieuvriendelijker vervoer. Want uiteindelijk telt voor de - nu commerciële - vervoerders alleen het geld. En elke vijf jaar kan er weer een andere concessiehouder komen, dus investeringen die pas op langere termijn terugverdiend worden zijn voor de bedrijven te riskant.
Alleen het management is er beter van geworden, net als bij andere gebieden waar privatiseringen zijn geweest, zoals het onderwijs, de gezondheidszorg en de energiebedrijven. Daar wil het kabinet nog steeds niets aan doen; het enige wat ze willen is “proberen te zorgen dat er geen al te grote excessen zijn”, maar eigenlijk “is het een zaak van de markt”.
Zie ook de site van FNV Bondgenoten
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822