Praktijkschool: schilderen geluidschermen en vertraging nieuwbouw.

15 april 2008

Praktijkschool: schilderen geluidschermen en vertraging nieuwbouw.

Ruim een jaar geleden opperde SP’er Eva de Bakker het idee om leerlingen van de Praktijkschool geluidschermen langs het spoor te laten beschilderen. De school is namelijk al jaren nieuwbouw beloofd, maar er is veel vertraging. Samen met Conny Broeyer van de PvdA is zij aan de slag gegaan om het idee van het schilderen van de schermen voor elkaar te krijgen. “Het leek erop dat de school zelf alles moest opknappen, maar dat is nooit de bedoeling geweest van het idee,” zegt raadslid De Bakker. “De schermen zijn van Prorail en daar kan niet zomaar een verfje op worden geschilderd. De gemeente deed te weinig om de verschillende belanghebbenden bij elkaar te brengen, maar nu is het toch gelukt!” Hieronder staan het plan van aanpak en een stand van zake wat betreft de vertraging van de nieuwbouw.

Het plan van aanpak

Een Leidse kunstenares heeft aangegeven graag de leerlingen te willen helpen met een ontwerp voor de geluidschermen. Het ontwerp zal goedgekeurd moeten worden door ARK, een commissie die advies uitbrengt over de ruimtelijke kwaliteit. De gemeente zal ervoor zorgen dat het goedgekeurde ontwerp door Prorail op de schermen wordt gezet. Dit moet gebeuren voor het scherm wordt geplaatst omdat er anders mensen op het spoor zouden lopen. Daarnaast zorgt de gemeente dat het ontwerp mee genomen wordt in de vergunningsaanvraag, zodat ook procedureel alles is geregeld.

“Het ziet er goed uit. Hopelijk is er vanaf nu een goede samenwerking en komt er een leuk ontwerp op de schermen, waar de leerlingen trots op kunnen zijn,” zegt De Bakker, “Zo’n entree met de trein verdient niet alleen Leiden, maar zeker de leerlingen omdat zij al zo lang wachten op nieuwbouw van hun school.”

Vertraging van de nieuwbouw

Recentelijk was er weer een dreigende vertraging voor nieuwbouw van de Praktijkschool aan de Boerhaavelaan. In februari van dit jaar heeft Eva de Bakker het College van Burgemeester en Wethouders aangesproken op de dreigende vertraging naar aanleiding van een uitspraak van een rechter.

De gemeente heeft in antwoorden op schriftelijke vragen van de SP-fractie laten weten dat de gemeente meer onderzoek had moeten doen naar de geluidsbelasting van de school op de omgeving. Er is inmiddels een opdracht gegeven om een aanvullend akoestisch onderzoek te doen. De resultaten zullen worden voorgelegd aan de Commissie van Beroep- en Bezwaarschriften. Naar aanleiding van de uitkomst van de zitting in die commissie zal duidelijk zijn hoeveel vertraging de uitspraak van de rechter in zal houden. Er bestaan dan 3 scenario’s:

1. geluid is geen probleem, waardoor er geen hoorzitting nodig zal zijn. De omwonenden kunnen wel hun visie geven op de uitkomsten van het akoestisch onderzoek in de Commissie van Beroep- en Bezwaarschriften. De vertraging zal 12 weken zijn; geteld vanaf 11 februari 2008 is dat tot ongeveer 20 mei aanstaande.
  2. de uitkomsten zijn minder stellig als in optie 1. In dat geval zal er een nieuwe zitting van de Commissie Beroep- en Bezwaarschriften, waarin zowel het bezwaar van de bewoners als het verweer van de gemeente op basis van de resultaten van het akoestisch onderzoek worden bekeken. Mogelijk zal er een nieuwe hoorzitting komen. De vertraging zal circa 14 weken zijn.
  3. geluid is wel een probleem. Het bouwplan zal moeten worden aangepast. De gemeente schat de kans dat dit scenario uitkomt klein.

Er is sowieso een vertraging van de nieuwbouw van de school van 6 weken: 1 week voor het akoestisch onderzoek en 5 weken voor de visie van de omwonenden op de resultaten en een collegebesluit.

De locaties die de school achterlaat, Ter Haarkade en de Lammenschansweg/ Lorentzhof, zullen 12 tot 14 weken later beschikbaar komen.

Meer informatie: Eva de Bakker: edebakker@sp.nl of 06- 41 32 40 75