Presentatie Tuin van Noord

2 april 2008

Presentatie Tuin van Noord

Op donderdag 27 maart hield de gemeente een presentatie van de plannen voor 'de Tuin van Noord'; de plannen voor het hele park in Noord, inclusief sportvelden, volkstuinen, en de nieuwe middelbare school en moskee. Nog niet alles daarvan is zeker, en er is nog niet voor alles geld. Het eerste gedeelte van het plan zal dinsdag a.s. in de commissievergadering Ruimte en Bereikbaarheid behandeld worden.

overzicht van de hele Tuin van Noord, met links de Van Voorthuijsen-locatie, rechts van het midden de sportvelden, en bovenaan een gedeelte van volkstuinencomplex Ons Buiten. Onderaan ziet u de hoven

Eenheid

De essentie van het idee is dat de Tuin van Noord moet voelen als één geheel, en niet langer als versnipperd. Verder moet het natuurlijk veel mooier en gezelliger worden, en moet de waterhuishouding verbeterd worden. Het park wordt ook wat groter richting het westen, doordat de Gooimeerlaan deels verlegd wordt. Bovendien loopt het groen daar over de Willem de Zwijgerlaan heen, omdat die ter plekke verdiept wordt aangelegd.

een overzicht van de vele functies die in het park zijn

Nieuwe dingen in het park

In de planning zit o.a. de nieuwbouw van het Stedelijk Gymnasium, en de nieuwe Marokkaanse moskee. Verder wordt er gedacht aan onder andere een vijver met een brede trap om op te zitten, een skatebaan, een theehuisje, een BBQ-plek, een boomgaard en een fitness-gelegenheid.

impressie van de trap bij de vijver. De bedoeling is om de trap te bouwen van resten van de oude Gooimeerlaan

Wegen en verkeer

De bestaande fietspaden worden uitgebreid en verbreed. Er komt ook een smalle autoweg, die nodig is voor de school, de moskee en de vier nog overblijvende hoven. Die weg wordt niet aangesloten op de Willem de Zwijgerlaan.

Ons Buiten

Er is ook een fietspad gepland dwars door volkstuinencomplex Ons Buiten, en tussen de sportvelden van Roodenburg door. Woningbouwcorporatie Portaal wil flink meebetalen aan het fietspad. Op die manier kunnen mensen in de Slaaghwijk ietsje sneller in de Tuin van Noord komen. In het grijze verleden was er al eens een fietspad door Ons Buiten, maar dat werd geen succes.

overzichtskaart van het geplande fietspad. In de donkergrijze strook zou er ruimte zijn voor compensatie van verdwenen tuinen

zo zou het eruit kunnen zien

De tuinders zijn uiteraard niet blij met de plannen voor het fietspad. Het gaat ten koste van elf tuinen, die waarschijnlijk wel in de groenstrook ten noorden van Ons Buiten gecompenseerd zouden kunnen worden. Boze tongen beweren dat het fietspad vooral bedoeld is om er later huizen naast te bouwen, of om een stuk van Ons Buiten af te snijden van de rest, om daar later woningen op te bouwen. Sowieso duiken er eens in de zoveel tijd weer plannen op om stukjes of stukken van Ons Buiten te annexeren voor woningbouw, want de tuinders moeten elke vijf jaar hun contract vernieuwen.

Eén van de projectleiders zei echter tijdens de presentatie dat Ons Buiten een onlosmakelijk en heel belangrijk deel van de Tuin van Noord is. Er wordt gestudeerd op andere mogelijkheden dan een vijfjarig contract voor de tuinders, om te voorkomen dat er telkens weer stukjes van dreigen te verdwijnen.

Kosten

De plannen kosten, exclusief al het gebouwde zoals het Gymnasium, naar schatting ongeveer 2,7 miljoen euro. Nog niet al dat geld is er op dit moment.

Planning

Het eerste stuk dat in besluitvorming komt is de 'Van Voorthuijsenlocatie”, het westelijk deel met de vijver, de school, en de moskee. Daarover beslist de commissie dinsdag 31 maart. Over het andere gedeelte van de Tuin van Noord valt waarschijnlijk rond het eind van dit jaar de definitieve beslissing.

overizcht van de Van Voorthuijsenlocatie, met onderaan de moskee, rechts de school, en links de hogere bebouwing, helemaal in de hoek bij de kruising Willem de Zwijgerlaan - Gooimeerlaan

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822