11 april 2008

De Stichting Stadsparkeerplan Leiden (SSL), ook wel bekend als “het Haagweg parkeerterrein”, speelt al sinds 1995 een grote rol bij het naar de binnenstad brengen van bezoekers. Maar het Stadsparkeerplan wordt in haar voortbestaan bedreigd: over de toekomst van het Haagwegterrein is geen zekerheid, en over een jaar verdwijnt de plek bij de Groenoordhallen. Daarom zijn snel politieke besluiten nodig. Maar ook, omdat de busjes van het Stadsparkeerplan vrijwel zonder luchtvervuiling kunnen gaan rijden! De SP heeft deze ideeën verder uitgewerkt tot een nota en voorstellen voor de gemeenteraad.

Stadsparkeerplan onmisbaar

In de binnenstad zelf zijn weinig parkeerplaatsen, maar dankzij de shuttlebusjes van het Stadsparkeerplan kunnen mensen toch hun auto kwijt. In de loop der jaren heeft het Stadsparkeerplan haar diensten uitgebreid met bijvoorbeeld de Museumservice en de Restaurantservice. Tegenwoordig gebruikt bijna één op de vijf bezoekers van de Leidse binnenstad het Stadsparkeerplan, en één op de vier museumbezoekers.

Zonder plek geen Stadsparkeerplan

Maar als de parkeerterreinen van het Stadsparkeerplan verdwijnen valt er weinig meer te vervoeren. Daarom moet er snel zekerheid komen over het Haagwegterrein. Een ontwikkelaar wil daar huizen bouwen. De gemeente Leiden moet zorgen dat er in elk geval nog 450 plekken komen die door het Stadsparkeerplan gebruikt kunnen worden.

Daarnaast moet er vervanging komen voor het Groenoordhallenterrein. Op termijn zou dat kunnen in de nieuw te bouwen Kooipleingarage. Tot die tijd kan de SSL nog even gebruik maken van het Groenoordhallenterrein, en daarna van de nieuwe Achmea-garage.

Parkeerplaatsen dubbel gebruiken

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, “gebruik maken van de nieuwe Achmea-garage”, want die garage is van een particuliere eigenaar. De gemeente moet helpen om 'medegebruik' af te spreken. In het weekend is de garage van Achmea leeg. Dan kan hij gebruikt worden voor bezoekers van evenementen en partijen, en natuurlijk voor bezoekers van de binnenstad. Medegebruik is gunstig voor alle partijen: voor het Stadsparkeerplan, dat meer plek heeft, voor de eigenaar van de garage, die zijn kosten wat kan drukken, en voor de gemeente, die minder parkeerplaatsen hoeft te realiseren.

Maar ook andere garages zijn goede kandidaten voor medegebruik: bijvoorbeeld de nieuwe garage van het ROC bij station Lammenschans, de Haarlemmerstraatgarage, en de nieuw te bouwen garage van het Huis van de Sport.

Rijden zonder vervuiling

Nu rijden de shuttlebusjes van het Stadsparkeerplan op diesel. Maar ze kunnen ook op gas rijden. Dan stoten ze geen fijnstof, roet en andere rotzooi meer uit en 90 procent minder stikstofoxiden. Bovendien zijn busjes op gas stiller.

In Leiden wordt binnenkort een tankpunt voor aardgas geopend. Bovendien produceert de Leidse waterzuiveringsinstallatie biogas, als bijproduct van de zuivering. Dat gas wordt nu ongebruikt afgefakkeld. Als het biogas gebruikt wordt rijden de busjes niet alleen vrijwel zonder vervuiling, maar ook nog eens klimaatneutraal!

De busjes van het Stadsparkeerplan moeten dus vervangen worden door busjes op gas. Die investering kan de stichting zelf doen, maar dan moet de gemeente wel garant staan voor de lening.

Nota en initiatiefvoorstel

De Leidse SP heeft deze ideeën verder uitgewerkt in een nota. Deze nota zal eind april officieel worden gepresenteerd, maar hij kan nu al hier worden gedownload. In mei zal de SP voorstellen doen in de gemeenteraad voor een schoner en beter bereikbaar Leiden.

Download hier de nota "Stadsparkeerplan Leiden 2015: naar een milieuvriendelijke, leefbare en bereikbare stad".
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822