SP hulpdienst doet record aantal aangiftes voor minima

13 mei 2008

SP hulpdienst doet record aantal aangiftes voor minima

In de periode februari t/m april hebben meer dan 750 mensen uit Leiden e.o. een beroep gedaan op de SP-Hulpdienst voor het invullen van hun belastingaangifte over 2007. Bij ruim 150 ouderen, minder validen en gezinnen in een moeilijke situatie is de belastingaangifte aan huis gedaan, een uitkomst voor deze doelgroep die niet naar de SPeer, het SP-gebouw aan de Marnixstraat, kan komen.
Rachida Bahi wordt geholpen door hulpdienstcoördinator Paul Day.

Rachida Bahi was de 600e klant van de hulpdienst: “Ik vind het heel goed dat de SP mensen helpt met hun aangifte.”
Rachida Bahi

SP Teamwork
Vijf medewerkers van de SP-Hulpdienst, een vrijwilligster en een stagiaire hebben op donderdagen, vrijdagen en een aantal zaterdagen cliënten geholpen bij het aanvragen en activeren van een nieuwe Digid code en het doen van de aangifte over 2007. Daarnaast ging het reguliere werk, het schrijven van bezwaarschriften, aanvragen van kwijtschelding gemeentelijke heffingen en waterschapsbelastingen en het geven van advies bij problemen met werkgevers, de sociale dienst etc. gewoon door.

Efficiënt en eerlijk
Waar veel mensen in voorgaande jaren soms uren lang moesten wachten voor ze geholpen konden worden, lag dit jaar het accent vooral op efficiency, kwaliteit, bereikbaarheid, betrouwbare service en een goede administratie.

Paul Day, hulpdienstcoördinator: “De SP-Hulpdienst is een begrip in Leiden! We helpen steeds grotere aantallen mensen met hun (sociale) problemen, maar we zijn er niet om de missers van de belastingdienst te repareren. Hun falende computersysteem heeft ons veel extra werk bezorgd”.
Verder zegt Paul: “Wat ook opvalt is het grote aantal fouten bij de dienst toeslagen, vooral bij wijziging van de huur- en zorgtoeslag.
En wat te denken van het steevast toekennen van te hoge voorlopige teruggaven waardoor mensen later in de problemen komen omdat ze forse bedragen moeten terugbetalen? In veel gevallen is ons advies: stop de voorlopige teruggave”!

Triest toppunt
Mevr. K. moet rondkomen van een uitkering en een klein pensioentje. Haar toeslagpartner is al ruim twee jaar geleden overleden, maar zij krijgt van de belastingdienst, ondanks vele brieven en bezwaarschriften, steeds wisselende, te hoge toeslagbedragen uitgekeerd. En dan wordt haar huurtoeslag ineens stopgezet, haar zorgtoeslag wordt lager en ze ontvangt aanmaningen om grote bedragen onmiddellijk terug te betalen. Na een aantal pittige bezwaarschriften is de zaak wel in orde gekomen, maar die arme mevr. K. heeft wel maanden in de zenuwen gezeten”.
“Makkelijker kunnen we het niet maken”, de slagzin van de belastingdienst. Vergeet het maar!

Paul Day, coördinator SP hulpdienst, 06-515 38 007, Email: Paulday@tomaatnet.nl