h

Ringweg Oost

12 juni 2008

Ringweg Oost

Tegelijk met het besluit over de RijnGouweLijn wil het college van Burgemeester en Wethouders dat er ook een besluit komt over de Ringweg Oost. Dat is nodig omdat, als de RGL over de Hooigracht komt te lopen, daar geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk is. Er moet dus voor de RGL extra asfalt worden aangelegd. Er liggen nu twee varianten voor om uit te kiezen, en die horen allebei tot de goedkoopste oplossingen van de alternatieven die eerder zijn uitgewerkt.

De goedkoopste variant (80 miljoen euro) is echt een rampzalig plan. Komend vanaf het Lammenschansplein, loopt die over de Kanaalweg, met een gelijkvloerse kruising met de spoorbaan en de Julius Caesar fietsbrug. Op de Kanaalweg komen vijf stoplichten, en vervolgens een gelijkvloerse kruising met de Hoge Rijndijk. Vervolgens volgt er een brug over de Nieuwe Rijn, en de weg komt dan langs het water bij het industrieterrein De Waard te lopen. Tot zo ver is dit tracé gelijk aan het duurdere tracé. Vervolgens slaat hij linksaf, dan rechts de beweegbare brug over naar de Lage Rijndijk, en dan splitst hij zich in twee richtingen. De ene richting gaat over de Sumatrastraat naar de Willem de Zwijgerlaan, de ander over de beweegbare Spanjaardsbrug naar de Zijldijk. Als deze laatste twee bruggen open staan, staat het verkeer vast.

Als gevolg van deze variant verliest Leiderdorp zijn belangrijkste fiets- en openbaar vervoerroute over de Spanjaardsbrug. De Kooi ziet zijn belangrijkste wijkonstluitingsweg veranderen in een enorm drukke éénrichtingsstraat. De conclusie van het eindrapport van het variantenonderzoek over deze variant is:

"Variant Sumatrastraat / Zijldijk (eenrichtingscircuit, tegen de klok in of met de klok mee) biedt een zeer matige ringstructuur en leidt tot doorstromingsproblemen (bruggen) alsmede milieuproblemen in De Kooi. Deze variant is minder geschikt als duurzame oplossing voor de verkeersstructuur van Leiden."

De iets duurdere variant (105 miljoen), duikt op industrieterrein De Waard een tunnel in richting Zijldijk. Via de Rietschans komt de automobilist bij de Willem de Zwijgerlaan.

De verschillende wijkverenigingen en buurtcomités, die hebben meegedaan aan de werkbijeenkomsten over de Ringweg Oost, hebben de laatste bijeenkomst geboycot uit protest tegen het feit dat er bijna niets met hun ideeën is gedaan.

Zie ook: de Ringweg Oost op de website van de gemeente Leiden
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822

U bent hier