Rechts college besluit tot visieloos perspectief

10 juli 2008

Rechts college besluit tot visieloos perspectief

Gisteravond discussieerde de gemeenteraad over de plannen van het college van PvdA, VVD, CDA en GroenLinks. Die partijen willen fors bezuinigen op uitkeringen, conciërges en maatschappelijke organisaties. SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen: “Er wordt bestuurd vanuit de portemonnee, er zit geen enkele visie achter. De minst draagkrachtige mensen in de stad worden daar het slachtoffer van.” De voorstellen van de SP om het beleid een sociaal gezicht te geven werden grotendeels verworpen.

Oorspronkelijk wilden de coalitiepartijen bezuinigen op de woonlastenregeling voor ouderen. Op voorstel van de PvdA ging dat niet door. In ruil daarvoor komt er op het minimabeleid een variant van een “Work First”-beleid. Theeuwen (SP): “Het recht op een uitkering staat hiermee op de tocht.”

Hetzelfde soort visieloze wensdenken zit achter de bezuiniging op ambtenaren voor 3 miljoen euro. Daar zit ook geen enkel plan achter. Of zoals Paul van Meenen van D66 het verwoordde: “Dit is het organiseren van je eigen tegenvallers.”

De inbreng van de SP was wel leidend op woningbouwbeleid. Op voorstel van de SP heeft het woonbeleid nu drie doelen: voldoende nieuwbouw, goede kwaliteit van de huidige woningen en voldoende betaalbare woningen. Elk jaar moet het college in haar jaarrekening verantwoording afleggen over deze drie doelen.

Het voorstel van de SP om conciërges te behouden voor basisscholen kon niet op genoeg steun in de raad rekenen. Deze bezuiniging gaat dus gewoon door. Op voorstel van de PvdA is wel toegezegd dat er gebruik gemaakt gaat worden van 'sleutelbanen' (gesubsidieerde banen) om conciërges zo veel mogelijk te behouden.

Het CDA en de SP stelden samen voor om een fatsoenlijk meerjaren-onderhoudsplan voor de sport te maken. Oud-SP-wethouder Keur was al begonnen met het maken van zo’n plan. De raad steunde het voorstel dan ook.

Eveneens werd een voorstel van de SP aangenomen dat er onderzoek moet komen naar een beleid voor gemengde scholen. Lees hier het nieuwsbericht daarover.

Lees hieronder de speech van fractievoorzitter Antoine Theeuwen.

“Voorzitter,

De SP vindt de bezuinigingen op het minimabeleid onacceptabel. Niet alleen hebben de huidige collegedragende partijen zelf een afspraak opgenomen in het collegeakkoord dat het Leidse minimabeleid niet mag verschralen, maar er ligt ook nog een afspraak, die in deze raad gemaakt is in 2005, om overschotten op het WWB deel, die destijds naar de algemene middelen zijn doorgesluisd onder voorwaarde dat, als de WWB tot nadelen zou leiden, dat zou worden bijgepast uit de algemene middelen. Daar is nu sprake van! En het zou dan ook van bestuurlijke verantwoordelijkheid getuigen, van zowel de raad als het college, om ons nu aan die afspraak te houden. Anders hebben we dat geld toen onder valse voorwendselen uit het budget voor de minima geplukt. De SP heeft een amendement om dit te herstellen.

De ingeboekte bezuiniging op ambtenaren van 3 miljoen is gebaseerd op een veronderstelling dat een geraamde productiviteitsstijging van 0,6% per jaar op basis van de huidige loonsom van ca. 100 miljoen na 5 jaar een besparing op van 3 miljoen op gaat leveren. Hoe het college dit denkt te bewerkstelligen is in de verste verte nog niet concreet gemaakt en zet de meerjaren begroting van de gemeente op losse schroeven.
Het inboeken van dit soort besparingen zonder plan leidt onherroepelijk tot problemen als de besparingen niet waar gemaakt kunnen worden. Dan wordt het weer besturen middels de portemenee in plaats van beleid.

Ook de bezuinigingen op subsidies zijn zo’n voorbeeld van besturen met de portemonnee zonder plan. De SP komt dan ook met een motie om de bezuinigingen op subsidies voor 2009 uit te stellen, en met een fatsoenlijk plan te komen waar de raad over kan meedenken. Zomaar een bedrag bezuinigen op subsidies, oplopend tot anderhalf miljoen jaarlijks, zonder plan, is niet alleen onverstandig maar ook asociaal. Als je er als gemeente je mond vol over hebt dat maatschappelijke organisaties hun steentje bij moeten dragen aan het leefbaar houden en leefbaarder maken van de stad, dan moet je daar ook naar handelen.

Verder hebben we nog 3 amendementen over de doelen en effectindicatoren over wonen. Ten eerste een amendement om het doel aan te passen. In plaats van het doel dat er nu staat, “Meer evenwicht (kwaliteit/kwantiteit) op de (regionale) woningmarkt”, lijkt het ons verstandiger om de doelen uit de woonvisie over te nemen, te weten:
o Meer woningaanbod door nieuwbouw,
o Meer kwaliteit in de bestaande woningvoorraad,
o Voldoende betaalbare woningen voor huishoudens met een laag inkomen

Verder moeten die doelen natuurlijk wel zo goed mogelijk meetbaar zijn, en daarom heeft de SP nog twee amendementen over de effectindicatoren, eentje over het aantal betaalbare woningen, en eentje voor het aantal gerealiseerde nieuwbouwwoningen.

En dan hebben wij nog een amendement voor de effectindicator “doorgaand verkeer”. Dat is goed te meten, door een kentekenonderzoek, maar zo’n onderzoek kost wel tegen de 30.000 euro per keer. Wij stellen voor om dat onderzoek toch eens in de vier jaar te doen, omdat het anders gissen blijft naar het effect van de maatregelen die we nemen.

Graag wil de SP wat woorden wijden aan het tegengaan van tweedeling in Leiden. Of het nu gaat om segregatie vanwege afkomst, cultuur, inkomen, en dergelijke: je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen om tweedeling niet te laten ontstaan en -als hij er is- tegen te gaan. Daarom is het bevorderen van gemengde scholen zo belangrijk. Helaas is de schoolconsulent, om de scholen meer gemengd te maken, geen succes geweest (is besproken in commissie). Een alternatieve oplossing is echter nog niet gekomen. Daarom dienen we een motie in die het college oproept om zo snel mogelijk met een voorstel te komen. Daarin moeten ook de dubbele wachtlijsten en één centraal inschrijfmoment meegenomen worden.

Daarnaast dient de SP een amendement in op het budget om het doel, te komen tot die gemengde scholen, niet op voorhand al te schrappen. Het college wil namelijk vanaf 2012 de financiering stopzetten, hoewel er -zoals gezegd- nog geen alternatief is en we dus niet weten of de doelstellingen van het huidige beleid gehaald worden.

En dan voorzitter, de conciërges. In de commissie is daar uitvoerig en door meerdere partijen over gesproken. De SP is van mening dat conciërges een enorm belangrijke taak in scholen hebben. Als deze functie vervalt, zullen de taken van een conciërge op leerkrachten terecht komen en dat gaat ten koste van de kwaliteit van onderwijs!
Daarom komen wij met een amendement om de gemeente te laten betalen voor conciërges. Daar waar het college kiest voor een enorme verruiming van het budget voor citymarketing, geeft de SP dit geld liever uit aan de o zo belangrijke conciërges.

Ten slotte wil de SP wat zeggen over sport. Op sportief gebied staat een hoop te gebeuren de komende jaren. Zo hebben we bijvoorbeeld het Huis van de Sport, maar daarmee is niet gezegd dat alles opgelost zal zijn, zoals het college nu doet voorkomen. Er bestaan nog steeds achterstanden in onderhoud van verschillende sportaccommodaties. De SP ziet daarom graag een investeringsplan voor de sportfaciliteiten. Al in 2006 hebben we daarvoor gepleit en onze oud-wethouder (Keur) had hier al een begin mee gemaakt. Het CDA komt nu met een motie die tot hetzelfde oproept en de SP slaat graag de handen ineen om het mogelijk te maken. We hebben dus de CDA-motie meegetekend.”