Brandhaard aarde: internationale machtsorde of internationale rechtsorde?

21 september 2008

Brandhaard aarde: internationale machtsorde of internationale rechtsorde?

brandhaard aardeDat is de titel van de nieuwste nota van de SP over internationaal beleid. Deze nota wordt, zoals alle belangrijke nota's van de SP, besproken in alle afdelingen in het land. Elke afdeling kan wijzigingen voorstellen, om het beleid en de visie van de landelijke SP bij te sturen. Zo ook in Leiden: op donderdag 25 september om 20.00u is er een ledenbijeenkomst op de SPeer, waarbij we de nota van commentaar zullen voorzien. We zullen dan ook beslissen wie er meegaat naar de regioconferentie, om onze kritiek en wijzigingsvoorstellen daar toe te lichten. Het belooft nu al een heftige discussie te worden – over oorlog en vrede, recht en onrecht, kapitalisme en solidariteit. Dus zorg dat u erbij bent!

De nota borduurt voort op eerdere nota's van de SP over internationale politiek, bijvoorbeeld 'Heel de wereld' uit 2005. Het schetst een beeld van een wereld waarin de internationale rechtsorde, en dan met name de Verenigde Naties, de laatste decennia van steeds minder belang is geworden. In plaats daarvan speelt 'ouderwetse' machtspolitiek een steeds grotere rol. In dat machtsspel worden mensenrechten opzij geschoven, en wordt rijkdom en kennis in toenemende mate oneerlijk verdeeld. De nota pleit voor het versterken van de internationale rechtsorde, om dat proces te keren.

De vraag die wij ons als Leidse SP daarbij meteen al zouden kunnen stellen is: hoe zouden we kunnen helpen bij het versterken van de internationale rechtsorde? Worden er in de nota goede ideeën voor aangedragen?

Maar ook: is het versterken van de internationale rechtsorde inderdaad de beste manier om oorlog en ongelijkheid te bestrijden, zoals de nota zegt? En klopt de analyse dat er een machtsspel aan de gang is, en zo ja, waar gaat dat spel dan over en wie zijn de spelers? Kortom, wat zijn de diepste oorzaken van oorlog en ongelijkheid, en wat kunnen we het beste doen om dat nu te bestrijden en in de toekomst te voorkomen.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, of Hans Kokshoorn, h.kokshoorn@hccnet.nl