“Gemeenteraad heeft Jeugdtheaterschool misleid”

29 september 2008

“Gemeenteraad heeft Jeugdtheaterschool misleid”

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad heeft de Jeugdtheaterschool Leiden misleid over haar plaats binnen de gemeente, vindt Eva de Bakker, raadslid voor de SP. Het college van B&W had een bedrag van 25.000 euro beschikbaar gesteld voor jeugdtheater. “Partijen als PvdA, VVD, CDA en SLO hebben duidelijk gezegd dat dit bedrag alleen naar de Jeugdtheaterschool Leiden moest gaan,” zegt De Bakker. Toen echter de finale beslissing nog geen week later werd genomen in de gemeenteraad, trokken al deze partijen hun keuze in en lieten zij de Jeugdtheaterschool vallen. Er werd besloten dat de subsidie gedeeld moet worden.

In Leiden zijn twee instellingen die zich bezig houden met jeugdtheater: de Jeugdtheaterschool (JTS) en het Jeugdtheaterhuis (JTH). De instellingen verschillen van elkaar in aanpak en kunnen tot nu toe niet goed samenwerken. Al vaker is in de gemeenteraad gesproken over jeugdtheatereducatie. “Oud-wethouder Jonas (SP) wilde er een structureel bedrag voor vastleggen,” vertelt De Bakker, “maar het huidige, rechtse college wil dit niet. Ook het eerdere bedrag van 75.000 euro wil het college verlagen tot 25.000 euro.”

De SP heeft daarom geprobeerd het budget voor educatie van jeugdtheater te verhogen. Ook heeft de SP altijd op het standpunt gestaan dat een keuze voor één van beide scholen niet terecht zou zijn. Ook al is de JTS al veel langer in Leiden gevestigd, het JTH is naar Leiden gehaald door het Volkshuis (nu BplusC) omdat men niet kon samenwerken met de JTS, zo is de politiek verteld. Juist omdat de twee scholen zo van elkaar verschillen, zou er ruimte moeten zijn voor beide, volgens de SP. Een meerderheid van de gemeenteraad heeft eerder in navolging van de SP besloten om géén keuze te maken.
In tegenstelling tot dat eerdere besluit sprak een ruime meerderheid zich uit om tóch een keuze te maken, zo bleek in een commissievergadering. Het Leidsch Dagblad kopte daarop met dikke letters dat de raad koos voor de JTS. Niets bleek minder waar, want één week later werd de zogenaamde keuze teruggedraaid tijdens de raadsvergadering.

“Het is misleidend als men eerst kiest voor de JTS en vervolgens binnen een week het standpunt verandert,” aldus De Bakker. “Er zijn verwachtingen gewekt en beloften gedaan die niet zijn nagekomen.”

Uiteindelijk heeft de gemeenteraad besloten het budget voor jeugdtheatereducatie te verruimen; met 25.000 euro en zonder een keus te maken tussen de instellingen. De SP kon dit voorstel steunen.

Lees over de geschiedenis op het weblog van de raadsleden Eva de Bakker en Louk Rademaker:

Jeugdtheater deel 1

Jeugtheater deel 2